Sunday, December 26, 2010

Mari berzakat

Assalamualaikum,

Kita dah hampir ke penghujung tahun 2010. Pagi tadi saya ke Lembaga Zakat Selangor di bandar Baru Selayang untuk bayar zakat harta dan pendapatan utk tahun ni. AlhamdulilLah, semua berjalan lancar.

Sekadar peringatan, bagi yang layak, mari lah sama2 kita menunaikan kewajipan berzakat. Bukan zakat fitrah yer, zakat harta dan zakat pendapatan. Ramai orang tak pernah miss bayar zakat fitrah, tapi bila tanya pasal zakat pendapatan terlopong mulut mcm tak pernah dengar...

Kita boleh bayar kat Pusat Zakat, nak agih2 sendiri pun boleh tapi kurang digalakkan. kalau yang dah buat potongan bulanan tu lagi bagus, setidak-tidaknya dapat gaji bersih tiap2 bulan, tak la terasa terbeban pulak kat hujung tahun bila tiba2 kena keluarkan zakat. Yang bagusnya kat Malaysia ni, bayaran zakat yang kita buat tu akan dipotong daripada jumlah cukai pendapatan kita tahun depan nanti. Saya dah banyak tahun tak perlu bayar cukai pendapatan sebab bayaran zakat dah 'cover' jumlah cukai yang dikenakan, alhamduliLah.

Sekadar berkongsi, saya nak senaraikan di sini 8 golongan yang layak mendapat zakat (atau pun dipanggil golongan Asnaf yer...) mengikut ketetapan Allah swt seperti yg dinyatakan dalam surah At-Taubah ayat ke-60.

1. Fakir
2. Miskin
3. Amil
4. Mualaf
5. Riqab
6. Gharimin
7. FisabililLah, dan akhir sekali
8. Ibnu sabil


Ramai orang selalu bertanya "ke mana duit2 zakat ni pergi?" Kalau rakan2 nak tau jumlah kutipan dan ke mana dibelanjakan duit zakat kita ni, boleh rujuk pusat zakat atau majalah asnaf yang menyatakan dengan jelas (siap ada graft lagi...) perkara tersebut.


Zakat ni membersihkan harta kita. Harta dan gaji (termasuk elaun, oncall, bisness dll) yang kita dapat tu bukan semuanya milik kita, ada hak orang lain jugak... kita kena memberi kepada yang hak. Zakat ni dapat menolong golongan yang kurang berkemampuan, dan pada masa yg sama, membina kesatuan ummah.

Sama2 kita kita berZakat yer rakan2...

2 comments:

  1. Bak kata orang Indonesia.. berbagi-bagi rezeki =)

    ReplyDelete
  2. Betul tu Yah. lagi banyak kita memberi, lagi banyak Allah akan bagi balik kat kita...Ni namanya Law of Gratitute. Kak Shahnaz expert kalau bab2 ni...

    ReplyDelete