Saturday, January 29, 2011

Depression and Medical Certificate


I am a medical doctor. One of the first things that I was taught when I first started doing my housemanship (doktor pelatih) back in 2002 was how to fill a medical certificate (MC), its indication, the rules and regulation, the responsibilities a prescribing doctor carries with it as well as the medical ethics behind it. It is not as easy as A,B and C.

Back then, a houseman was still allowed to write an MC. Nowadays, they have lost the privilege. You need to complete your 2-year housemanship and become a medical officer to enable you to write an MC. A doctor needs to be ensure that the patient is really sick (and not pretending to be sick) and the sickness prohibits him from working because it affects his performance, he needs time to recover and the disease is contagious.

The duration of MC depends on the illness and the most likely duration needed for the patient to gets better or the illness to heal. For example, upper respiratory tract infection (cold/flu) may take up to 2-3 days to get getter, a laceration wound may take a week, a fracture bone can take up to 3 it varies. The doctor's judgment must be based on his knowledge and experience and according to the medical ethics.

I was surprised to read the paper today exposing the duration of MC given to husband of PAS candidate for DUN Tenang, Maarof Abdul Mutalib. This information was first mentioned in The blog also shows the certificates if your want to view them. The total MC were 21 days. The first MC was given by a private clinic (Pusat Perubatan Keluarga) in Labis (6-7 January 2011). The rest of the MCs were produced by Klinik Kesihatan bandar Putra, Segamat (10-23, and 24-28 January 2011).

Now, let us look at these figures. The 28th of January is today (Friday), tomorrow is Saturday, which is already a public holiday and the election day is on Sunday (30/01/2011). Hmmm....really, something fishy is going on here. According to the statement given by the PAS candidate herself (Puan Normala Sudirman) the MC was given because the husband suffered from Depression (Kemurungan). She said anybody who questions the MC should see and ask the doctor who had given out the MC himself.

I think the Ministry of Health should investigate this matter further by taking statements from the doctors who wrote the MC. It is not difficult to trace because every doctor has to write down their full name, IC number as well as their registration number on the MC. We know that a private clinic can only give a maximum of 2-day MC, but for the government hospitals and clinics, the doctors can give more.

1. Why the MC has to be 3 weeks (21 days)? Why until today?  Just before the election?

2. Who is the doctor who given out the MC? Does he/she has the same political view as the candicate's husband party and hence want to help the party indirectly by giving the MC (in other words, not being honest and not following a doctor's oath and ethics)?

3. What criteria the doctor uses to diagnose depression? There are a number of criteria needed to fulfill the diagnosis of depression based on DSM IV (which is used by Psychiatrists all over the world) . I list them here from a website (in lay people's terms)

According to DSM-IV, the diagnostic manual from American Psychiatric Association, criteria used by mental health professionals, you have Major Depressive Disorder if:
You have had an episode of depression lasting at least two weeks with at least five of the following symptoms:

(1) You are depressed, sad, blue, tearful.
(2) You have lost interest or pleasure in things you previously liked to do.
(3) Your appetite is much less or much greater than usual and you have lost or gained weight.
(4) You have a lot of trouble sleeping or sleep too much.
(5) You are so agitated, restless, or slowed down that others have begun to notice.
(6) You are tired and have no energy.
(7) You feel worthless or excessively guilty about things you have done or not done.
(8) You have trouble concentrating, thinking clearly, or making decisions.
(9) You feel you would be better off dead or have thoughts about killing yourself.

These symptoms are severe enough to upset your daily routine, or to seriously impair your work, or to interfere with your relationships.
The depression does not have a specific cause like alcohol, drugs, medication side effect, or physical illness.
Your depression is not just a normal reaction to the death of a loved one.

You see... you need at least 5 of the above criteria PLUS an episode of depression lasting for 2 weeks. I don't think he suffers from this illness if we based on the above criteria. He was really happy, smiling and up and about from what I can see on the Buletin Awani news at 7pm today. However, I might be wrong because I don't see him myself, take a thorough history and full examination.

4. He is a teacher at SMK Tenang Stesen. How can he is on MC and then go out, campaigning with his wife all over the DUN Tenang area? Is this a right thing to do? 

5. If he really suffered from a depression, shouldn't he be on anti-depressive medication? If he needs 3 weeks of MC, would he be better to be admitted to hospital for treatment? Psychiatric ward maybe?

6. Was he ever seen by a psychiatrist (pakar sakit jiwa)? He needs proper treatment if he really suffers from depression.  

I think  the Ministry of Health needs to investigate this matter further and interrogate the medical doctors involved. I really think something fishy is going on here...If he really is sick, he needs treatment and proper attention from a qualified psychiatrist. I he does not, then the doctors had done something terribly wrong, sinful and misuse his position as a doctor, do something against his oath, medical ethics and code of conducts and actions should be taken.

PAS, PAS....I really don't expect this from PAS people (who are supposed to be religious, honest (amanah), responsible towards themselves/other people (if you are sick, please seek treatment, take appropriate medication and then, rest at home - not campaigning. If you are not, then, you should go to school and teaches your students, that is your amanah and responsibility). 

I gave PAS credit in my previous post. This time, sorry PAS. I am so frustrated with you.

Enough said. 

Wednesday, January 26, 2011

Solat dhuha


Seorang sahabat ku mengajak aku utk solat dhuha kejap tadi,

"Sudah". Jawab ku, pendek.

Dia tercengang..."power". Balasnya pendek. "Aku pun nak kaya jugak" tambahnya lagi.

Aku tersengeh. Aku tau dia suka duit (sape tak suka duit???). Aku baru bagitau dia masa breakfast tadi, kalau nak rezeki bertambah, kena tambah amalan sunat, solat dhuha, solat taubat, istighfar....Dia tahu, rezeki aku makin bertambah murah lepas buat bisnes Score A ni...

Mari kita lihat hadith berkenaan solat dhuha:

Narrated Abu Huraira: My friend (the Prophet) advised me to do three things and I shall not leave them till I die, these are: To fast three days every month, to offer the duha prayer, and to offer Witr before sleeping.  (Book #21, Hadith #274)

Sunan Abu Dawood:
Narrated AbuUmamah: The Apostle of Allah (peace_be_upon_him) said: If anyone goes out from his house after performing ablution for saying the prescribed prayer in congregation (in the mosque), his reward will be like that of one who goes for hajj pilgrimage after wearing ihram (robe worn by the hajj pilgrims). And he who goes out to say the mid-morning (duha) prayer, and takes the trouble for this purpose, will take the reward like that of a person who performs umrah. And a prayer followed by a prayer with no worldly talk during the gap between them will be recorded in Illiyyun.  (Book #2, Hadith #0558)
Aku harap dia dapat beristiqaamah.

Lebih baik, amalan yang sikit, tapi istiqaamah, berbanding banyak, tapi sekali skala.

Rakan2, mari sama2 kita tambah amalan kita, insyaAllah.

Sunday, January 23, 2011

Shake hand


Betapa dangkalnya Presiden MCA memainkan isu calon PAS bagi DUN Tenang di Johor yang bersalaman dengan lelaki dengan berlapik (memakai sarung tangan). Memang sah dia tak tau apa2 pasal bersalaman antara lelaki-perempuan dalam Islam.

Bersalaman memang dituntuk dalam Islam. Di dalam hadis Bukhari ada menyatakan:

Narrated Qatada: I asked Anas, "Was it a custom of the companions of the Prophet to shake hands with one another?" He said, "Yes."  (Book #74, Hadith #279)

Tetapi bersalaman tersebut adalah antara sesama lelaki. Adalah HARAM untuk seorang lelaki bersentuhan kulit dengan wanita melainkan dalam situasi yang tertentu yang dibenarkan Islam. So, kali ni nak tegur la sikit pemimpin2 yang kat atas tu, atas dasar saudara seagama. Tegur ni sebab 'concern', sayang.... kalau tak sayang, saya tak tegur, biarkan aje... kubur lain2.

Orang melayu beragama Islam yang berpegang teguh dengan ajaran Islam tidak akan bersalaman lelaki-perempuan. Cuma sekrang ni sebab ramai sangat orang Melayu Islam yang pendidikan agamanya begitu cetek sekali sehinggakan tak tau Halal dan Haram. Kalau tau Haram pun kadang2 dihentamnya jugak. Jadinya, bersalaman lelaki -perempuan yang bukan mahram ni dah jadi macam lumrah, nauzubilLah.

Kalau orang-orang politik (terutamanya Melayu UMNO yang pangkat2 menteri tu) tak payah cakap la, terang2 pun bersalam, siaran langsung pun bersalam, takde rasa bersalah langsung. Kadang2 pelik, nak kata tak sembahyang, sembahyang, nak kata tak tau...takkkan la tak tau...dah tua bangka pun masih buat dosa...pasal aurat tak payah cakap entry la.

Jadi, di negara yg berbilang bangsa macam Malaysia ni, macamana kita nak orang bukan Islam faham ajaran agama kita kalau kita sendiri pun tunjuk benda yang tak betul??? Orang2 Islam yang beramal (baik PAS/UMNO/Keadilan) kata tak boleh salam lelaki-perempaun, kalau perlu jugak, kena berlapik (pakai sarung tangan). yang pemimpin2 kat atas ke sana ke mari bersalam lelaki-perempuan. Baru2 ni dalam siaran berita, kelihatan isteri perdana menteri bersalam dengan seorang tok sheikh diplomat dari negara arab....Orang Arab pun sama rupanya...

Orang-orang PAS sibuk kata UMNO gagal mendidik orang2 bukan Islam dalam BN untuk lebih memahami Islam... nak kena heran ke? Saya tak heran.

Ada beberapa soalan perlu ditanya:

1. Salah UMNO ke MCA/MIC tak reti2 pasal Islam?
2. Siapa punya tanggungjawab nak make sure orang bukan Islam faham tentang Islam?
3. Apa PAS/PKR dah buat utk buat DAP faham?

Tanggungjawab untuk mendidik dan memberi kefahaman sebenarnya tanggungjawab setiap individu Muslim. Kita kena betulkan diri sendiri, keluarga, komuniti dan negara, pada masa yang sama menerangkan kepada masyaratkat bukan Islam jugak. Mmg parti politik dan NGO perlu mainkan peranan masing2 jugak. Kalau MCA cakap tak betul tu, UMNO tegur la, jangan la pergi sokong pulak...mengarut betul la pemimpin UMNO ni.

Sekarang dalam TV banyak program tazkirah, memang bagus. Cuma tazkirah ni program untuk orang2 Islam. Berapa banyak program dakwah kepada bukan Islam yang ada? Dalam TV memang takde. kat luar?? Ada, kebanyakkannya oleh NGO. Tak payah la kita sibuk nak menyalahkan orang lain, salahkan diri sendiri dulu. Cuba cermin diri sendiri dulu. hari ni apa aku dah buat satu hari. Kalau mati hari ni, rasa2nya, ke Syurga ke, ke Neraka? Haaa, jawab sendiri.

Mari sama2 kita praktikkan Islam dalam kehidupan seharian kita.

Thursday, January 20, 2011

Husnul-khaatimah: Pengakhiran yang baik

Setiap yang hidup pasti merasai mati. Ini adalah cerita kedua yang ingin saya kongsikan daripada email yang dipanjangkan kepada saya. Kita terlalu sibuk dengan kehidupan dunia sehingga lupa tentang hari akhirat. Marilah sama2 kita membaiki diri masing2.

Meninggal Dunia Ketika Lepas Solat Asar

Ustaz (di sini saya namakan Ustaz M) yang diamanahkan untuk mengendalikan kursus jenazah ini sudah berpengalaman hampir 10 tahun dalam mengendalikan urusan mandi jenazah di sekitar Lembah Kelang dan Malaysia. Beliau amat terkenal dikalangan jemaah masjid di sekitar lembah Kelang ini. Malah beliau juga selalu berulang-alik ke merata negeri seperti pantai timur semenanjung dan utara selatan untuk menguruskan mana-mana jenazah yang dibawa ke masjid yang memerlukan khidmat tangan beliau.

Kisah ini berlaku pada seorang imam di selatan KL yang meninggal dunia ketika lepas solat Asar.
Imam tersebut meghembus nafasnya yang terakhir sebaik sahaja selesai memberi salam yang pertama.

Subhanallah! Matinya dalam keadaan yang amat murni. Murni di sini maksud saya, matinya bukan dalam keadaan berbuat maksiat pada Allah SWT. Mati ketika habis solat dan masih di atas tikar sejadah dan sedang beribadah!

Jenazahnya telah di bawa ke hospital X untuk urusan pemeriksaan rutin (medical check-up) dan urusan-urusan lain yang perlu untuk pengurusan pengkebumian.

Pihak hospital X telah memanggil ustaz M untuk urusan mandian jenazah. Maka bergegaslah ustaz M ke hospital untuk urusan tersebut sebab bagi beliau, jenazah yang hendak dimandikan ini begitu istimewa pada pandangannya, kerana roh si mati telah dicabut oleh malaikat Izrael ketika mana sedang mengimami solat!

Sebaik sampai di hospital, ada sedikit masalah yang timbul. Pihak hospital telah mendapati bahawa jenazah imam tersebut tidak mempunyai sebarang pengenalan diri, dan pihak hospital atas bantuan rakan-rakan jenazah mendapat tahu, jenazah imam ini adalah meupakan orang luar. Maknanya seorang imigran, yang bermastautin di negara kita.

Rentetan daripada kes ini, pihak hospital X terpaksalah menyimpan dahulu jenazah tersebut untuk beberapa hari bagi urusan dokumentasi dengan pihak berwajib sehinga selesai dan kemudian itu barulah segala urusan yang berkaitan pengebumian akan dilaksanakan. Yang pasti terkilannya sudah tentu ustaz M. Kerjanya sudah sedikit terbantut pada hari itu. Sebelum itu, hatinya sudah pun begitu berbunga untuk menguruskan jenazah imam yang dimuliakan Allah SWT ini. Tentu ada kelebihan tersendiri kenapa imam tersebut pengakhiran rohnya di atas tikar sejadah!

Maka, jenazah imam tersebut pun dimasukkanlah ke dalam 'freezer' (maaf, saya tak tahu apa istilah pembeku mayat ini) di dalam bilik mayat hospital X buat sementara waktu.

Lapan hari berlalu. Ustaz M dah mula nak melupakan pasal jenazah imam ini.

Tapi, dengan takdir Allah SWT, hari ke-9, telefon bimbit ustaz M berbunyi.

"Nampak macam nombor hospital nie", getus hati ustaz M.

"Hello, ustaz M ye?"... satu suara bertanya.

"Ya, ustaz M bercakap".

"Ustaz ingat lagi tak mayat imam yang meninggal masa solat Asar tempohari?", sang suara meminta kepastian.

"Imam...imam. ...yanng mana satu....ermm. .oh...ya. .ya..ingat. .ingat... ", ustaz M memberi kepastian dalam ingat-ingat lupanya.

"Dokumen dah siap, boleh ustaz datang sepital, uruskan tak?", beritahu sang suara ringkas.

"Ok..ok..., sekarang juga aku bergerak, setengah jam lagi aku sampai! ",
balas ustaz M.

Lega hati ustaz M. Dapat juga dia uruskan mayat tersebut setelah beberapa hari 'pending'. Ingatkan dah tak jadi apa-apa dah. Lama bebenor pihak hospital nak mengurus kan dokumennya.

Sampai di hospital, ustaz M yang baru tiba diarahkan ke bilik mayat. Di bilik mayat telah ada beberapa orang saksi di kalangan pegawai hospital dan juga polis serta saksi-saksi lain termasuk rakan-rakan jenazah imam tersebut. Semua saksi ini diperlukan kerana inilah 'prosedur' yang telah ditetap oleh pihak berwajib. Sebab jenazah dah berhari-hari di situ. Tambahan pula jenazah orang luar.

Bismillahir Rohmaanir Rohiim...... Dengan bersaksikan mata sekeliling yang memandang, ustaz M menarik 'stretcher ' peti sejuk beku mayat tersebut dengan perlahan-lahan. ..

Subhanallah! Mayat imam ini masih lagi segar merah. Mayat ini juga berpeluh! Macam mana simpan dalam peti ais berhari-hari boleh berpeluh?

Korang tak payah jawablerrr.. ..Seolah- olah imam ni baru aje meninggal sebentar tadi. Mayatnya tidak keras dan tidak pula membeku! Macam orang sedang tidur. Ustaz M kelu lidahnya. Begitu juga orang di sekeliling.

Istimewa sungguh mayat ini. Kalau daging mayat biasa dah lama mengeras dan membeku. Masya-Allah! Sekali lagi perkara pelik berlaku...terdapat pula pada dahi jenazah imam ini, tertera satu kalimah tauhid iaitu perkataan "ALLAH"!

Semua orang di sekitar dapat menyaksikan peristiwa ini. Tiada perkataan lain yang keluar dari mulut mereka melainkan tasbih memuji Allah SWT meniti di bibir masing-masing di atas apa yang berlaku.

Semakin bersemangatlah nampaknya ustaz M nak menguruskan jenazah tersebut. Yerlah, siapa yang tak suka pada sesuatu yang molek dan membahgiakan kan?....

Jenazah imam itu dimandi, dikapan dan disembahyangkan dengan segera sebagaimana biasa. Semua proses ini berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah. Semuanya berjalan amat mudah. Allah SWT telah pun memuliakan jenazah imam ini di dunia lagi atas jasa-jasa dia yang Allah SWT sahaja yang mengetahuinya.

Mengikut ustaz M lagi, lepas semua tu selesai, dia ada juga bertanya pada rakan-rakan Allahyarham apa yang diamalkan oleh Allahyarham semasa hidup sehingga mendapat pengiktirafan yang begitu tinggi daripada Allah SWT masa kematiaanya.

Jawapan yang didapati daripada rakan-rakannya ialah selain daripada seorang yang berbudi pekerti mulia dan seorang imam yang baik, amalan semasa hidupnya ialah tidak pernah tinggal bangun malam dan bersolat tahajjud. Semua amalan ini dilakukkanya secara istiqamah. Ditambah pula oleh amalan-amalan lain yang tidak dapat dilihat oleh rakan-rakan arwah, yang mana hanya Allah SWT sahaja Yang Maha Mengetahuinya.

Kematian datang secara tiba-tiba

Cerita ini dikongsikan oleh isteri saya melalui email yang dihantar kepada beliau. Semoga menjadi peringatan dan pengajaran kepada kita.


Ustaz M pada kursus hari kedua telah bercerita tentang seorang imam yang meninggal ketika sedang membaca khutbah pada solat Jumaat.

Kursus hari kedua ni bermula jam 9.15 pagi. Sebelum memulakan kursus, ada jemaah yang kelihatan sedang mendaftar semula kat meja pengelola, ada jemaah yang mundar mandir sambil menunggu ketibaan Ustaz M, ada yang solat sunat Dhuha. Ada yang duduk2 berborak dan berkenalan antara satu lain dan ada yang nampak berzikir. Maklumlah yang datang kursus ni bukannya sedikit. Hampir 180 orang kesemuanya. Ustaz M cakap, inilah kursus pengurusan jenazah yang paling ramai yang dia kendalikan. Sebelum ni, paling ramai pun yang berkursus adalah dalam lingkungan 50 - 60 orang sahaja. Luar biasa ramainya, puji beliau.

Ustaz memulakan kursus dengan sedikit ucapan alu-aluan. Kemudian, dia ada menyentuh sikit tentang solat sunat Dhuna. Sebab sebelum tu ramai juga jemaah yang solat sunat Dhuha. Solat sunat Tahiyyatul-Masjid sudah pasti. Meneyentuh tentang solat sunat dhuha ni, Ustaz M memulakan cerita.

Berlaku di sebuah masjid di selatan ibu Kota Kuala Lumpur. Masa tu, hari
Jumaat. Solat JUmaat sudah dimulakan pabila bilal melaungkan azan dan
sejurus kemudian imam naik ke mimbar untuk mula membaca khutbah.

Imam kali ini ialah seorang pemuda yang berusia 28 tahun. Muda lagi. Dan sudah berkahwin. Jemaah di situ memang sudah arif sangat dengan imam ini.

Imam ini memulakan khutbahnya. Sampai pada perkataan, "Uusyikom Bitaqawallah, Waihyaa..... ......... ......... .". Tiba-tiba imam ini terdiam....

Semua para jemaah diam (memang dengar khutbah kena diam pun) dan hanya memerhati sahaja ke arah imam. Semua mata tertumpu kepadanya.

Imam masih lagi senyap. Matanya terpejam rapat. Tidak bergerak. Suasana hening seketika. Kedengaran sekali sekala bunyi enjin kenderaan motor keluar-masuk kawasan masjid menandakan ada jemaah yang baru tiba. Mana yang tengah berwudhu' nampak tidak berapa ambil pusing dengan apa yang sedang berlaku di atas mimbar. Di satu sudut masjid pula, kelihatan jemaah yang tak mendengar khutbah, leka mengunyah pisang emas dan pisang montel yang disedekah oleh orang ramai. Ambil berkat gamaknya.

Tiba-tiba tangan imam yang sedang memegang kayu mimbar, melurut ke bawah, dan beliau pun jatuh terduduk di atas kerusi khatib. Kepalanya terlentuk ke bawah. Makmum yang masih tergamam dengan peristiwa ini, segera bangun untuk melihat apa yang terjadi. Bilal menerpa ke arah imam dan ingin membantu serta menolong jika sesuatu yang buruk berlaku kepada khatib.

Imam (khatib) dipapah turun dan diletak di hadapan para jemaaah di saf
hadapan. Setelah diperiksa oleh bilal, tiada perkataan lain yang boleh
diucapkan selepas itu melainkan, "Innalillahi wainna Ilaihi roojiuun..." .

Kembalinya ke rahmatullah seorang imam yang amat berjasa pada masyarakat setempat. ada makmu yang masih terkejut dengan peristiwa ini. Ada juga yang menitiskan air mata tanda terharu. Hilang sudah sebutir permata yang baru nak berkembang mekar. Hilang juga satu cahaya yang menerangi alam yang fana ini.

Yang uniknya kata ustaz M, sewaktu imam itu menghembuskan nafas terakhirnya, jatuhnya betul-betul di atas kerusi yang berada di belakangnya dan terus sahaja duduk. Tidak jatuh tersungkur ke depan, dan tidak juga jatuh sama ada ke kiri atau ke kanan mimbar. Elok sangat duduk atas kerusi khatib, sama seperti beliau duduk sebelum memulakan bacaan khutbah tadi...dan pada masa ini juga, dipercayai, imam tersebut telah pun meninggal dunia....Jenazah pun dibawa balik untuk diuruskan...

Ustaz M pun dipanggil untuk menguruskan jenazah ini.

Sebaik kain penutup mayat diselak untuk memulakan proses mandian jenazah, ustaz M begitu terkejut bercampur terharu yang amat sangat bila melihat beberapa kejadian mengkagumkan berlaku pada mayat. Apa yang terharu dan peliknya?... .


Badannya jenazah itu amat berseri dan masih nampak kelihatan darah masih mengalir lagi pada seluruh tubuhnya. Seolah-olah jenazah ini masih hidup. Tidak mati gitu. Macam orang tidur aje. Dan yang lebih mengkagumkan ustaz M lagi, keluarnya satu haruman yang semerbak dari badan jenazah. Wangi sungguh! Tak pernah ustaz M mencium bau wangian sebegini rupa selama dia menguruskan jenazah lain sebelum ini! Hebat mayat ni, fikir ustaz M...


Hati ustaz M begitu melonjak girang untuk meneruskan memandikan jenazah imam sehingga selesai. Hati kecilnya berdoa ;

"Ya Allah! Engkau Maha Mulia! Engkau telah memuliakan mayat ini, maka
muliakanlah ia sehingga aku selesai memandikannya. Aku begitu seronok
melihat jenazah dalam berkeaadan begini. Ya Allah...Ya Allah..Ya
Allah....... ......"

Rupanya-rupanya kemuliaan jenazah imam ini tidak berakhir di situ. Doa
ustaz M dimakbul Allah SWT. Menurut ustaz M lagi, sewaktu jenazah imam ini nak ditanam ke dalam liang lahad, sahabat-sahabat yang menggali kubur memberitahu, muncul pula pelbagai jenis bunga-bungaan yang datang entah dari mana, turut berada di dalamnya . Masa gali tadi takde. Elok aje mayat sampai, banyak pula munculnya. Cantik sungguh liang lahad dengan dihiasi bunga-bungaan tersebut, seolah-olah sedang meraikan dan menanti kedatangan bakal penghuni syurga!


Tak tau apa lagi nak cakap betapa Allah SWT telah pun meletakkan hamba-Nya ini di maqam tertinggi dan dimuliakan Tambahan pula, ianya sudah pun dipertontonkan pada umat Islam lain, agar memahami dan menegerti bahawa inilah balasannya. pada orang yang beramal soleh serta taat dan patuh pada perintah-Nya! Sesungguhnya Allah itu tidak memungkiri janji-NYa!

Seperti biasalah, ustaz M pasti tak akan puas hati kalau tak bertanya pada isteri yang dimuliakan Allah imam tersebut tentang apakah amalan si arwah pada masa hidup sehinggakan jenazahnya mendapat pengikhtirafan sebegitu rupa sejak dari alam dunia lagi.

Menurut kata isteri arwah imam tersebut, sepanjang dia hidup bersamalah, perkara yang dia perasan, amalan imam itu semasa hayatnya kalaulah ia boleh dijadikan ukuran, ialah tidak pernah meninggalkan solat sunat Dhuha dan solat sunat Witir.

Inilah amalan istiqamahnya. Setiap malam, sebelum arwah menutup dairi
kehidupannya hari itu dan tidur, pasti dia akan menunaikan solat witir.
Setiap hari, sehinggalah ke pengakhiran hayatnya, ditambah pula oleh
amalan-amalan lain yang dilakukan sebagai seorang yang menjawat jawatan sebagai seorang imam untuk kawasan tersebut.


"Sempurnakanlah ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam" yang didoakan oleh Nabi Yusuf dalam Surah Yusuf, ayat 101 yang berikut:

[101] "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya Engkau telah mengurniakan daku sebahagian dari kekuasaan (pemerintahan) dan mengajarku sebahagian dari ilmu tafsiran mimpi. Wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi Engkau Penguasa dan Pelindungku di dunia dan di akhirat; sempurnakanlah ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh".

Wednesday, January 19, 2011

Thank you everyone!


I would like to thank all the surgeons, doctors, staff nurses and all the staffs involved during the admission-surgery-and ward care of my untie in Universiti Kebangsaan Malaysia Medical Centre (UKMMC) from 16-19 january 2011. Well done. May Allah rewards all of you, ameen.

The surgery was carried out on the 17th of January 2011 in OT8 of the general operation theatre (GOT). She was given general anaesthesia (GA) by Dr. Wong (anaesthetist), Dr. Neoh (registrar) and Dr. Komala (registrar). The main surgeon was Mr. Farshid and he was assisted by 2 other surgeons, Mr. Yazid Kassim and Ms. Hazla. The excision of the tumour was uneventful. The whole surgery took approximately an hour. The tumour was sent for histopathology examination (HPE).

Surgeons in action - Ms Hazla and Mr Farshid (and Mr Yazid Kasim behind Ms Hazla)

Incision over the Right Scapular

The excised tumour (im plastic bag)

The recovery process was smooth. The staff nurses in female Orthopaedic ward were marvelous. She was discharged with oral antibiotic and analgesics. Just now, she demostrated to me her newly-gained, painless range of motion (ROM) of the right shoulder. It was impressive. It is back to normal again. Now, all that I need to do is daily wound dressing at home (I am well-trained to do this hehehe, alhamdulilLah) until it completely heals.

I am so grateful. AlhamdulilLah. All praise to Allah. Thank you again everyone.

Tuesday, January 18, 2011

DAP dah mula tunjuk belang sebenar


Akhirnya ADUN Komtar dari DAP, Ng Wei Aik meminta maaf kepada pengusaha restoran India-Muslim atas apa yang berlaku semasa operasi Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP). Tapi beliau masih menafikan yang beliau pernah mengeluarkan ayat "tutup kedai, balik India" kepada pengusaha kedai terbabit semasa terlibat dalam operasi tersebut (baca) yang dituduh oleh Kongres India Muslim Malaysia (KIMMA).

Katanya, operasi itu dilakukan disebabkan kemalangan kenderaan yang berlaku berhampiran restoran nasi kandar tersebut. Operasi itu katanya bagi menjamin keselamatan awam (baca) iaitu bagi mengelakkan kemalangan daripada berlaku dimasa hadapan.

Pada pandangan saya, isunya di sini bukannya kenapa operasi MPPP tersebut dilakukan. Sekiranya memang ada justifikasi maka tindakan tersebut boleh diambil, yang ini orang tak persoalkan pun. Namun, sekiranya kita melihat klip video yang dimainkan, semasa operasi tersebut, tindakan YB tersebut memang umpama samseng. Tengok aje la raut wajahnya... memang takde rupa YB langsung, kejam dan bengis. Apa perlunya beliau terlibat dalam operasi tersebut pun entah...siap angkat tong gas lagi. Habis hebat la tuh...

Ni baru ada kuasa sebagai ADUN. Kalau ada kuasa sebagai Exco, Ketua Menteri, Menteri Besar...dan nauzubilLah menteri, Timbalan Perdana Menteri atau Perdana Menteri Malaysia macamana agaknya??? Apa yang akan diangkat agaknya?? Boleh bayangkan ke? Ke nak bersangka baik lagi?? PAS/PKR ada berani nak lawan ke?? Tengok aje la kes arak kat Selangor...

Macamana orang Islam boleh mengundi untuk orang2 ni??? Sanggup menaikkan mereka atas dasar kerjasama (PAS-DAP-PKR) semata-mata untuk menjatuhkan Barisan Nasional (BN) yang tunjangnya orang Islam. Cuba kira kalau PAS-DAP-PKR menang, berapa kerusi Parlimen tu orang Islam dan berapa bukan Islam??? Cuba kira dan bandingkan dengan keadaan sekarang?? Takkan la hal-hal kepentingan agama pun sanggup nak buat ujikaji (dengan menjatuhkan BN). Memang la kita nak naikkan PAS sebab PAS kata dia perjuangkan Islam, nak tubuhkan kerajaan Islam, yang itu saya tak tentang, yang saya tentang ialah kita menaikkan DAP ketampuk kuasa. PAS pulak sanggup bekerjasama dengan DAP untuk mendapatkan kuasa politik (ini memang politik, bukannya agama).

Wahai saudara2 seagamaku, fikir2 kan la masak2 sebelum mengundi nanti. memang kerajaan BN banyak kelemahan (politik, ekonomi, sosial dll) seperti yang di war-war kan dalam akhbar parti Pakatan Rakyat, tapi caranya bukan dengan mengangkat orang2 DAP sebagai menteri. Kalau nasi dah jadi bubur nanti, menangis air mata darah pun tak guna...

Monday, January 17, 2011

Arak di Selangor - Apa cerita PAS dan DAP ni?


Apa cerita la si Ronnie Liu, Exco kerajaan Selangor dari DAP yang mengeluarkan arahan supaya membatalkan larangan orang Islam berkerja di premis yang menyajikan minuman keras. Dah takde kerja lain ke selain masuk campur dalam urusan yang berkaitan dengan orang Islam? Orang tak kacau agama dia, dia pergi kacau urusan agama orang. Baca sini

Saya nak ucap TAHNIAH kepada PAS Selangor yang konsisten dan bertegas dalam hal ni.Datuk Hasan Ali (Pesuruhjaya PAS Selangor) dan Hasbullah Ridzwan (Ketua Dewan Pemuda PAS) dalam memastikan tiada orang Islam yang bekerja di premis menjual arak.

2 tahun yang lepas si Ronni Liu ni mengarahkan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) memulangkan kembali arak yang dirampas. Bergaduh la sekejap PAS dengan DAP, pastu PAS terpaksa mengalah, Datuk Hasan Ali ditekan disebabkan beliau yang amat tegas berpegang dengan prinsip Islam.

Kita tak mahu orang Islam kena berurusan dengan perkara berkaitan arak. Bukan ke arak ni HARAM? Orang Islam yang paling jahil pun tahu, kalau ahli2 PAS (yang saya yakin memang semestinya memperjuangkan Islam) tak yah cakap la, pasti tahu perkara ni. Dah terang lagi bersuluh. Nak berkawan lagi dengan DAP.

Dah la kilang arak Carlsberg masih tegak berdiri. YB Khalid Samad, Ahli Parlimen Shah Alam dari PAS yang melawat kilang Carlsberg pada bulan Ogos 2010 mendapati sebahagian pekerja di kilang tersebut beragama Islam. Beliau berbincang dengan pengurusan kilang sekiranya boleh memindahkan (BUKAN menutup yer...) kilang tersebut supaya Terminal Bas Shah Alam baru boleh dibina di situ. Katanya, kerajaan negeri boleh menyediakan tapak yang lebih besar di kawasan Pelabuhan Klang. Aik? Dari nak tutup kilang, jadi nak pindah ke tapak yang lebih besar pulak? Silap mata tahap dewa ni, kalau nak bukti, boleh baca harakah online yang memetik blog YB Khalid kat sini.

Gambar dari Harakah online

Apa hadis nabi Muhammad SAW bersabda:
Narrated Abdullah ibn Umar: The Prophet (peace_be_upon_him) said: Allah has cursed wine, its drinker, its server, its seller, its buyer, its presser, the one for whom it is pressed, the one who conveys it, and the one to whom it is conveyed. 

Nak kena translate ke?

Konon2 nya berjaya mendakwahkan DAP la, sebab pemimpin dan pemidato bukan Islam mereka boleh sebut beberapa patah/ayat al-Quran...kat depan dia sebut la ayat Quran tu sbb nak mengelirukan ahli2 PAS/PKR yang kononnya diaorg ni tertarik dengan Islam.... kat belakang, macam2 usaha yang mereka buat. Apa makna arahan Ronnie Liu ni? kalau tak tahu, mai saya nak bagitau.Maknanya, dia nak kata, "orang Islam boleh kerja kat premis yang ada arak ni".

Dah-dah la tu berkawan dengan DAP ni. Keluar la dari Pakatan Rakyat tu. Tak ke mana pun. Nasib baik la Tuan Guru Haji Hadi masih teguh mempertahankan matlamat penubuhan PAS untuk menubuhkan kerajaan Islam bila DAP mintak PAS kaji balik perkara tersebut baru2 ni. Kalau soal arak ni pun PAS ditekan sebegini rupa, dan si Ronnie Liu begitu berani bertindak ikut suka hati dia, apa jadi kalau benar nanti (Nauzubillah min zalik) Pakatan Rakyat menang PRU13 dan Lim Kit Siang jadi Timbalan Perdana Menteri (TPM)? Boleh bayang apa yang mampu dilakukan terhadap kepentingan agama Islam?? Nak harapkan Anwar untuk mempertahankan Islam???

Baik la kita bekerjasama sesama Islam (semua orang Melayu beragama Islam bukan? Baca sini utk definisi Melayu). Bekerjasama tak bermaksud kena ada dalam 1 parti, ia bermaksud bersatu dalam memperjuangkan hak berkaitan kepentingan Islam - baik politik, ekonomi, pendidikan mahupun sosial. Kalau DAP-MCA-Gerakan boleh duduk semeja semasa membincangkan kepentingan hal ehwal perniagaan kaum Cina, kenapa tidak kaum Melayu yang beragama Islam ni?

Saturday, January 15, 2011

Why I hate Israel



You may ask me why I put the 'Boycott Israel' logo as my signature thumbnail. This recent news is one of million reasons that I can give. Israel illegal occupation on Palestinian land has long history. You can read the story, the struggle, plot and meticulous strategy and planning by the early zionist entities to create the state of Israel - and they succeeded.

Since then, the hardship of the Palestinian began. The tears and blood. The the Muslim world - watch closely....and watch....and watch...and see....and see.....Oh! I See (OIC) can only see until now...

Who to blame?

The Jews? The Christians? The Arabs?

I think we should blame ourselves first before pointing our fingers to others. The jews (Zionis) had planned 100 years ahead of us in shaping the world order. And we are struggling to be united even in a stand against a common enemy. We cooperate with the enemy to kill own brothers-in-Islam, to destroy and impose sanction on neighbouring Muslim state, to seek medical treatment in their countries (and put your heart/life in their hand), do you believe in them more than your own Muslim brothers?(I am referring to the Saudi King recent visit to USA). I think you do.

Waahh...I am talking at state level, maybe that's too much for you. Maybe, we should just look at ourselves first then (to talk at personal level, and to be more realistic and easier to ponder...)

Why don't we answer these few simple questions first before we talk big:

  1. When was the last time I pray in congregation in the mosque (excluding friday prayer)?
  2. Do I perform non obligatory prayer? Solat sunat - rawaatib, dhuha, witir. Are my prayer perfect enough to gain ticket to the heaven? You can go to Bukit Jalil to buy ticket to a football match, but not for this one bro...
  3. When was the last time I make non-obligatory fasting?
  4. When was the last time I visit a sick Muslim brothers/sisters-in-Islam
  5. How many Istighfar a day do I say? Tasbih? Tahmid? Tahlil?
  6. Do I make du'a everytime I perform prayer? or I just leave immediately after salam? Do I understand the meaning of the du'a?
  7. Do I understand the meaning of Al-Fatihah? How old are you now? How many times have your perform salat and read al-Fatihah (at least 17 times per day) for how many years now and you can't even at least memorize the meaning of al-Fatihah? You can memorise lyrics of many songs right? how many songs? Siti Norhaliza songs? Faizal Tahir songs? Awie? Search? Wings?
  8. Do I struggle financially to meet my needs every month? Very low income huh? Why don't you change it then?
  9. Who is my idol? A singer? A western singer? Actors? Actress? Fasha Sandha is it? or Pierre Andre? Rosham Noor? Can they give you syafaat (help and blessings) in the hereafter?
  10. Do I prefer to go to a musical concert, or to a nasyeed performance? Francisca Peters vs Maher Zain? Wings Vs Raihan?
  11. Do I prefer to watch a movie at the cinema. or to go to Islamic forum? Anugerah Juara Lagu (AJL)? - Is it entertaining? Can bring you to the Jannah is it?
  12. Do I watch 'Forum Perdana' in the TV when it is on? or do I change it to different channel?
  13. Does my wife wear veil (tudung)? What about my sister? My mother? My cousin? Do I care?
  14. Do I take care of my aurat (body parts that are forbidden for others to see)?, Or do I prefer others to see them? Or do I care about it at all? Is my shirt and pants tight? Do I expose my forearms? Does my veil (tudung) cover my chest? Do I wear stocking? Is't your feet and forearms are aurah as well?

Bla...bla...bla...Do you ask yourselves these questions??? You ask yourself and I ask my self. You know yourselves better than other people. Am I asking questions that are too much to ask? Am I a fundamentalist? Islamic fundamentalist? If you said, Islamic fundamentalists are those who want to stick to the fundamentals of Islam - then, I am.

Don't talk big, don't talk about uniting the people, the country or the Muslim world if you can't even do simple thing... to change your own self. Israel can do whatsoever it wants for the next 100 years, there is nothing for them to worry, as long as WE ARE LIKE WE ARE at the current state.

Enough said. This is what I think.

Tuesday, January 11, 2011

The Story of Appreciation


A very close friend of mine forwarded this story to me. I want to share it with you too. Hopefully it will give us insight into our daily life.

Here goes:-

One young academically excellent person went to apply for a managerial position in a big company.

He passed the first interview, the director did the last interview, made the last decision.

The director discovered from the CV that the youth's academic achievements were excellent all the way, from the secondary school until the postgraduate research, never had a year when he did not score.

The director asked, "Did you obtain any scholarships in school?"
The youth answered "none".

The director asked, " Was it your father who paid for your school fees?"
The youth answered, "My father passed away when I was one year old, it was my mother who paid for my school fees.

The director asked, " Where did your mother work?"
The youth answered, "My mother worked as clothes cleaner.

The director requested the youth
to show his hands. The youth showed a pair of hands that were smooth and perfect.

The director asked, " Have you ever helped your mother wash the clothes before?"
The youth answered, "Never, my mother always wanted me to study and read more books. Furthermore, my mother can wash clothes faster than me.

The director said, "I have a request. When you go back today, go and clean your mother's hands, and then see me tomorrow morning.*

The youth felt that his chance of landing the job was high. When he went back, he happily requested his mother to let him clean her hands. His mother felt strange, happy but with mixed feelings, she showed her hands to the kid.

The youth cleaned his mother's hands slowly. His tear fell as he did that. It was the first time he noticed that his mother's hands were so wrinkled, and there were so many bruises in her hands. Some bruises were so painful that his mother shivered when they were cleaned with water.

This was the first time the youth realized that it was this pair of hands that washed the clothes everyday to enable him to pay the school fee. The bruises in the mother's hands were the price that the mother had to pay for his graduation, academic excellence and his future.

After finishing the cleaning of his mother hands, the youth quietly washed all the remaining clothes for his mother.

That night, mother and son talked for a very long time.

Next morning, the youth went to the director's office.

The Director noticed the tears in the youth's eyes, asked: " Can you
tell me what have you done and learned yesterday in your house?"

The youth answered, " I cleaned my mother's hand, and also finished
cleaning all the remaining clothes'

The Director asked, " please tell me your feelings."

The youth said
  • Number 1, I know now what is appreciation. Without my mother, there would not the successful me today.
  • Number 2, by working together and helping my mother, only I now realize how difficult and tough it is to get something done.
  • Number 3, I have come to appreciate the importance and value of family relationship.

The director said, " This is what I am looking for to be my manager. I want to recruit a person who can appreciate the help of others, a person who knows the sufferings of others to get things done, and a person who would not put money as his only goal in life. You are hired."

Later on, this young person worked very hard, and received the respect of his subordinates. Every employee worked diligently and as a team. The company's performance improved tremendously.

A child, who has been protected and habitually given whatever he wanted, would develop "entitlement mentality" and would always put himself first. He would be ignorant of his parent's efforts. When he starts work, he assumes that every person must listen to him, and when he becomes a manager, he would never know the sufferings of his employees and would always blame others.

For this kind of people, who may be good academically, may be successful for a while, but eventually would not feel sense of achievement. He will grumble and be full of hatred and fight for more. If we are this kind of protective parents, are we really
showing love or are we destroying the kid instead?*

You can let your kid live in a big house, eat a good meal, learn piano, watch a big screen TV. But when you are cutting grass, please let them experience it. After a meal, let them wash their plates and bowls together with their brothers and sisters. It is not because you do not have money to hire a maid, but it is because you want to love them in a right way. You want them to understand, no matter how rich their parents are, one day their hair will grow gray, same as the mother of that young person. The most important thing is your kid learns how to appreciate
the effort and experience the difficulty and learns the ability to work with others to get things done.

Let us share this story with as many as people as possible...this may change somebody's fate!...

Sunday, January 9, 2011

A rewarding journey up north...

Yesterday was an exhilarating day for me....

0630 Woke up from sleep. Prayed Fajr prayer. Packed some bread and beverage for breakfast.

0730 Fetched Lenie and Azwan from their apartment in Taman Midah and headed north
towards Sabak Bernam. Had breakfast while driving

0945 Reached Kolej Komuniti Sabak Bernam. Nobody was there...(sigh). Supposed to start at
10am. Waited till 11am. 3 participants came accompanied by my sister-in-law (Intan)
and her hubby (Mokhlis).

1130 I began the session with 'Al-Fatihah'. 2 speakers - Dr. Shahnaz talked about the Score A
programme, an excellent online education portal for Malaysian students followed by Dr.
Lenie who explained thoroughly regarding the marketing plan for those interested to
make this programme as a business. Intan and Mokhlis also gave their heart-touching sharing regarding the programme. Congrats!! The session ended at 1245 noon.

1315 Continued the journey up north. Had some bread again for lunch.... Then, we had trouble
finding our way out to the North-South Highway Exit...luckily Azwan brought his GPS
along. Fuhh...what a relief!

1445 Reached North-South Highway. Drove up hungry but could not afford to stop
as the session in Alor Setar was supposed to start at 1630 (4.30pm). We got the news
form Dr. Nini, who is our leader in this programme that 30 people attended the session
in Penang this morning! Great news! Hopefully we got an excellent turn-out too in Alor
Setar yeay!

1730 Reached Alor Setar. Had problem to find Regent Hotel (the hotel was not shown on GPS
hahaha). After 3 phone calls asking the hotel staff, finally we arrived to the hotel. No
wonder it was not in the GPS, it was a small, and old 3-storey hotel. But, the interior was
not too bad, no prayer room though...and guess what? Only a friend was there, waiting
for us...(sigh). We took it positively, doesn't matter!! This is only a challenge...

1800 We prayed Zuhur/Asar prayer in the hall corner while waiting for other participants to
come. Yet, nobody came except 6 persons who already joined the programme. We
changed the session as a small group meeting (SGM) instead. Started the session at 1830

2000 We prayed maghrib/Isha. Had an excellent dinner at PakDa Restaurant, Alor Setar.
Thanks Lenie for the great dinner (that was our lunch too actually). We ate rice, tomyam,
vegetable soup and 'sotong celup tepung'...burrppp!!

2200 Drove further up to Perlis. Reached Dr. Lenie's home...met her mother. Took shower,
refreshed myself. Had a good boost of Nescafeeee....

2345 Begin the journey back home.

0430 Dropped Lenie and Azwan at their Apartment.

0500 Reached home, finally. AlhamdulilLah...Thank Allah for the safe journey, Now, I can rest
my back on my bed....

The journey took almost 24 hours...from KL-Sabak Bernam-Alor Setar-Perlis-KL. Unimaginable initially that I can do that. The aim was just to spread the knowledge about Score A, assist our children to excel in education and at the same time to share the opportunity for those who wants to make this Score A as a business, find extra income, give regular money to our parents especially in the challenging world we're living right now...

I will continue this struggle...insyaAllah. Those who are interested can email me. You can also read more on this programme here. Our company info is here.