Saturday, July 21, 2012

My LASIK Experience with Prof Dr Muhaya at Prince Court Medical Centre



“AstaghfirulLahal ‘Azim”. Hanya itu yang terpacul keluar dari mulutku apabila membaca status post Prof. Dr Muhaya di laman facebook beliau sejam selepas aku selesai menjalani prosedur LASIK di Prince Court Medical Centre (PCMC). Izinkan aku kongsikan bersama pembaca blogku yang budiman.

“Betapa Allah menunjukkan kuasaNya apabila melakukan lasik pada seorang doktor pakar mukmin yang amat tawaduk dan tenang. Segala amat lancar dan tenang. Beliau juga dikurniakan isteri solehah, juga doktor pakar mukminah. Semoga kita semua menjadi manusia berkualiti di sisi Allah. Hentikan semua sifat negative”

Aku beristighfar memohon Allah menjauhkan sifat ujub dan riak dari hati ini.

Aku merupakan pesakit pertama dalam senarai pesakit Prof Dr. Muhaya yang menjalani LASIK pada pagi jumaat yang lalu (20/07/2012). Izinkan aku berkongsi pengalaman ini. Semoga ia dapat membantu pembaca blogku ini serta lebih ramai lagi orang yang mencari info mengenai LASIK ini. Semoga Allah sama2 memberkati dan memberi kita pahala, ameen.

Kami bersama Prof. Dr. Muhaya di bilik beliau di PCMC

Secara mudahnya, LASIK ialah prosedur dimana cornea mata kita dibentuk semula bagi menyerupai fungsi cermin mata. Ini membolehkan imej objek yang kita lihat dipancarkan tepat ke retina dan imej jelas terbentuk. Sebelum ini, prosedur ini melibatkan penggunaan pisau khas tetapi teknologi terkini dengan menggunakan laser membolehkan pembetulan yang dibuat dengan amat tepat, tanpa menggunakan pisau (bladeless).

Aku sudah memakai cermin mata sejak berusia 15 tahun kerana rabun jauh. Semua adik-beradik ku seramai 9 orang semuanya memakai cermin mata. Aku dah memakai pelbagai jenis cermin mata, yang nipis, yang tebal, frameless etc. Paling tak seronok bila nak main air, atau bila hari hujan, kalau lah cermin mata tu ada wiper kan senang… Kadang2 bangun pagi terlupa kat mana cermin mata, terduduk atas cermin mata pun pernah hehehe


Niat utama aku buat LASIK ni sebenarnya kerana untuk memudahkan aku mengerjakan ibadah haji tahun ni. Takde nak risau2 pasal cermin mata dah. Satu lagi ialah kepuasan semasa sujud ketika solat. Kalau buka cermin mata, tak nampak pulak, Bestnya kalau sujud tanpa perlu pakai spek mata, dapat betul2 rapatkan dahi ke sejadah. Allahu akbar, bestnya…


Pengalaman ku bermula 3 minggu yg lalu apabila terbaca iklan LASIK didalam wall facebook Prof Muhaya. Secara spontan aku menghantar sms ke nombor yg tertera dan sehari kemudian, seorang wanita  yang begitu ramah dari PCMC menelefon dan memberi tarikh temujanji untuk bertemu Prof Muhaya.


2 hari sebelum temujanji, aku mendapat satu lagi sms dari PCMC mengingatkan aku mengenai temujanji dgn Prof Muhaya.


Kami sekeluarga bertolak ke Kuala Lumpur dari Kuala Lipis pada hari Rabu malam Khamis , 18/07/2012. Kami bermalam di kediaman adik kami di Bandar Tun Razak, Cheras. Terima kasih Dr. Zahir Amin dan Dr. Nurul Sazmi sekeluarga atas layanan yang tip-top!.



Day 1 (19/07/2012)
Temujanji yg diberi ialah pada pukul 11 pagi. Tapi aku dan isteri tiba pada PCMC jam 9:30 pagi. Sebaik sahaja selesai pendaftaran di tingkat 3, kami terus menuju ke LASIK Centre yg terletak di hujung blok PCMC di tingkat yang sama. Maka bermulalah proses pemeriksaan kedua2 mataku yg amat berharga ini.


Di LASIK Center aku menjalani 3 jenis pemeriksaan mata. Pemeriksaan ini tidak memerlukan mata kita diberi ubat titik untuk membesarkan anak mata (pupil dilator). Mesin2 yang digunakan memang canggih.


Selesai 3 pemeriksaan ini, kami ke klinik mata (Eye Clinic) di aras yang sama, bersebelahan dengan ruangan kaunter pendaftaran klinik. Di situ aku menjalani sekurang-kurangnya 7 jenis lagi pemeriksaan mata. Ini tidak termasuk berjumpa Pakar Optometris, Mr Yap. Mr Yap memeriksa visual acuity dan memberi penerangan yang amat jelas mengenai prosedur LASIK. Well done Mr Yap, really appreciate your thorough explanations!


Di klinik mata ini, mata kita akan dititiskan ubat bagi melumpuhkan otot yang mengawal ketebalan kanta mata (ciliary muscles) dan juga ubat untuk membesarkan anak mata (pupil dilator) bagi membolehkan mata kita diperiksa dengan lebih jelas dan terperinci. Secara ringkasnya, antara yang diperiksa ialah ketebalan kanta, eye topography, visual acuity, astigmatism, intra-ocular pressure dan banyak lagi yg aku tidak pasti. Secara keseluruhannya, proses pemeriksaan ini mengambil masa lebih kurang 4 jam. Akhir sekali, barulah kita akan berjumpa Prof. Dr Muhaya yang akan memeriksa sendiri mata kita. Pada masa kami berjumpa Prof, jam sudah menunjukkan jam 1:30 petang.

Ubat titis bagi merehatkan ciliary muscles dan membesarkan anak mata dititis sebelum pemeriksaan mata

Mesin canggih digunakan bagi mengkaji mata pesakit

Mesin seterusnya...dah tak ingat yang ke berapa...ke-6 rasanya

MasyaAllah, Prof Muhaya memang seorang yang hebat. Aura beliau jelas terpancar dari wajah serta tuturkata beliau. Kami berdua sememangnya peminat beliau serta mengikuti beliau secara dekat menerusi facebook serta program beliau di tv9. Isteriku jelas teruja yang teramat…macam nak meloncat-loncat aku tengok bila dia nampak Prof Muhaya *hehehe..jangan marah sayang, usik sikit aje*

Prof. Dr. Muhaya memeriksa mata ku dengan teliti


“Prof, saya minat sangat dengan prof!!! Kami memang selalu tengok program Prof kat dalam tv” Cepat aje isteriku membuka bicara.
“Oh yer ke? What one thing you have learnt from me?” Isteriku kaget seketika, ‘flight-of-ideas’ katanya. “About Law of Attraction (LOA )! Prof teaches Law of Attraction!” Lancar aje isteriku berkata.

Prof senyum aje.

“We are strong believer of the LOA. We believe and we apply LOA in our daily life” Aku menambah.
“And it works!” Sambung Prof.

Dan begitulah perbualan kami bermula. Prof begitu positive orangnya. “Hebatnya manusia ini” Itu yang terdetik dihatiku. Tiada satupun perkataan yg keluar dari mulutnya melainkan yang positif sahaja. Setiap satu ayatnya mengandungi mutiara kata (bukan mutiara naga yer…*hehehe*) Sambil memeriksa mataku, beliau memberi nasihat mengenai kehidupan, bagaimana menjadi suami dan isteri yang terbaik, menjadi muslim dan mukmin yang terbaik, to inspire others, to focus on the positive things and to open our minds.


“When I see the husband, I know about the wife. And when I see the wife, I know about the husband”.  “You’re a good husband, that’s why you have a good wife”. Beliau memberi mutiara kata kepada kami.


"Prof, sebelum saya lupa, mak saudara saya, Nor Adibah Awang Tera kirim salam". "Oh, Nor Adibah Awang Tera, she's my classmate back in Kuala Terengganu. How is she?" Kami berborak seketika mengenai keluarga ibu saudaraku itu. Sebenarnya Prof. Dr. Muhaya berasal dari Negeri Terengganu, kami sekampung.


Hampir 30 minit kami bersama beliau. “AlhamdulilLah, semuanya bagus, InsyaAllah esok kita jumpa”. Beliau menghadiahkan kami sebuah buku mutiara kata yg di 'compile'kan dari post wall facebook beliau.

Gambar kenangan selesai pemeriksaan mataku


Day 2 (20/07/2012)
Kami tiba pada jam 8:15 pagi di PCMC. Niat dihati untuk menjadi pesakit pertama agar dapat cepat balik dan menunaikan solat Jumaat. Tibanya di LASIK Centre, sudah ada seorang pesakit wanita yang menunggu. Namun, aku terdengar jururawat menerangkan kepada wanita tersebut bahawa Prof akan melakukan LASIK ke pesakit beliau yang lelaki dahulu bagi membolehkan mereka menunaikan solat Jumaat. Hebatnya Prof Muhaya. Seorang Pakar yang mempunya fikrah Islamiyyah!


Aku tenang sahaja. Isteriku setia menunggu. “Abang buatlah pernafasan 2-4-6 tu” katanya lembut. “2-4-6??” Aku tersenyum. Isteriku mengingatkan kembali teknik pernafasan yang kami pelajari semasa mengikuti kursus Dr. Azizan Osman 2 tahun lalu. Memang banyak ilmu, teknik dan rahsia yang kami pelajari semasa mengikuti 3 kursus anjuran beliau. “Baik” Aku menjawab ringkas. Teknik penafasan itu menenangkan perasaan dan menstabilkan nadiku.

I am ready for LASIK!

Isteriku yang setia menunggu dan memberi moral support

Seorang jururawat tiba dan menerangkan mengenai prosedur yang akan aku jalani dan apa yang harus aku lakukan semasa prosedur tersebut. Penjelasan yang amat jelas. Setiap pertanyaan ku dijawab dengan yakin. “Memang terlatih” Detik hatiku.

Sebaik Prof tiba, aku dipanggil ke bilik prosedur. Bilik prosedur tu memang amat bersih, luas dan lapang. Ada 2 mesin besar, satu untuk membuat ‘bladeless flap creation’ dan satu lagi untuk ‘laser corneal correction’. Alunan zikir istighfar  dan nasyid berkumandang memenuhi ruang bilik tersebut, begitu soothing sekali.

“Ini Dr. Mahyuddin, pakar bedah tulang, dan ini isteri dia Dr. Shahnaz, pakar bius, dua2 doktor pakar di hospital kerajaan”. Beliau memperkenalkan  kami berdua kepada staff2 beliau.

Aku menyerahkan cermin mataku kepada seorang staff. Beliau menyuruhku membaca carta di dinding. Nak baca apa, satu huruf pun tak nampak…”tak nampak huruf pun” kataku ringkas. Beliau tersenyum. “okay, nanti lepas Prof selesai buat LASIK ni, kita cuba lagi sekali yer”. Katanya. Prof sedang ‘scrubbing’ di dalam bilik scrub.

Aku baring diatas mesin pertama.Ubat titik bius dimasukkan kedalam mataku. Kemudian,  sekeliling kulit kelopak mataku dicuci dengan cecair antiseptic povidone. Kepala ku dipakaikan tuala bagi menutup rambut dan telinga bagi mengelakkan pencemaran (contamination). Prof Muhaya datang dan duduk dibahagian atas hujung kepala. “Baik, kita mula yer. Baca Alfatihah”. Beliau dan staff sama2 membaca alfatihah. Aku ikut baca didalam hati.

***(mulut kena tutup sepanjang berada dibawah mesin kerana wap yang keluar boleh mengganggu pancaran laser mesin tersebut.  Kita tidak dibenarkan memakai perfume, deodorant atau apa2 yg boleh mengeluarkan wap semasa menjalani prosedur tersebut)***

Mesin pertama ialah untuk membuat corneal flap. Bahagian epithelium kornea kita akan dihiris (slice) tanpa menggunakan pisau (bladeless).  Prof akan mula dengan mata kanan. Mata kiri ditutup dengan plaster. Mata kanan kita akan disengkangkan dengan alat bagi mengelakkan kita dari berkelip (kalau berkelip pun mata tak boleh tertutup).

“Focus on the green light. This will only take about 15 seconds”. Beliau memberi kata2 perangsang sepanjang tempoh tersebut. “Focus on the end result, not on the procedure. You can see clearly. Your eye sight is great. Another 10 seconds. You’re a great mukmin doctor, banyak tolong orang, excellent flap InsyaAllah, janji Allah itu benar!” Berulang-kali beliau mengulangi.

Prof membaca doa sepanjang prosedur. Ini adalah mesin pertama bagi membuat corneal flap.


“MasyaALlah, you’re doing great. The flap is perfect”. Selesai sebelah kanan, beliau mengulangi prosedur yang sama untuk mata sebelah kiri. AlhamdulilLah, kedua-duanya lancar. Selesai ‘flap creation’, aku di ‘swivel’ ke mesin kedua. Di sini, laser akan digunakan bagi membentukkan kembali lapisan cornea.


“Now, focus on the red light, you’ll smell burning odour, that’s normal. Keep your eye still”

Aku mengikut arahan. Tiba2 bunyi laser kedengaran, seperti membakar sesuatu, dan aku dapat menghidu bau seperti benda terbakar. “Breath normally, 25 seconds and it will be over”. Selesai mata kanan, beliau meneruskan dengan mata kiriku. “You’re doing great, you’re a good mukmin, a good doctor, banyak tolong orang, insyaAllah, Allah akan beri yang terbaik. Janji Allah itu benar!” Ulang beliau lagi. 



Di mesin kedua. Kelihatan flap mataku diangkat sejurus sebelum laser dipancarkan

Secara keseluruhannya, proses prosedur bagi kedua2 mata hanya mengambil masa kurang 20 minit sahaja. Selesai sahaja prosedur, beliau berkata “ok, dah selesai, pandang kiri. See your lovely wife”. Aku pandang kiri dan Nampak isteriku sedang mengambil gambar. Aku cuba senyum cuma sedikit kerana banyak air mata yang keluar dari kedua mataku.

Dah selesai, Prof bagi pose istimewa kepada isteriku


Isteriku masuk ke dalam bilik prosedur. Prof menyuruh aku duduk dan baca carta di dinding. Aku membaca barisan kedua dari bawah. “Wow, look at that, 6/9, alhamdulilLah”. Aku terdiam, sebak sebenarnya.

Prof mengajak kami berdua keluar. “MasyaAllah Mahyuddin, your procedure was very smooth, perfect, langsung takde masalah. Takde ‘bubble’ (gelembung udara) semasa buat flap. Dah lama I tak jumpa prosedur selancar ni. Tadi I ambik video, please give me permission and allow me to use your video for teaching and other purposes”. Aku terdiam, sebak lagi. Rasa nak menangis. Kalau Prof Muhaya ni lelaki, tentu aku dah peluk dah ni. “Sila Prof, semoga saya sama2 dapat pahala bila Prof guna video saya tu”

“Saya tau kerja doctor di hospital kerajaan macamana sibuknya. Bayaran tak seberapa, kerja dan tanggungjawab banyak”.  Kata Prof Muhaya. “Prof buat prosedur 20 minit, dapat sama macam gaji saya sebulan” aku melawak. Beliau hanya tersenyum.

“Banyakkan bersedekah. Setiap kali jumpa orang bagi sedekah, tak kisahlah seringgit ke dua ringgit. Bagi kat tukang sapu, driver bas, kat kanak2 tepi jalan, banyakkan bersedekah” Kata beliau lagi. “Prof ni sama macam Ma saya dan Mak wife saya, diaorang memang banyak bersedekah”. Aku menyampuk. “That’s why both of you are like this, because both of you have excellent parents”.  

“Kami baru jumpa Prof hari ni dan semalam tapi macam dah kenal lama dengan Prof”. Aku menambah. “Kita bertiga mempunyai similar inner values, positive attitudes, sebab tu rasa macam dah lama kenal”. Prof melontarkan senyuman. Prof dan isteriku bersalaman dankami  mengambil gambar kenangan sebelum Prof meminta diri untuk meneruskan prosedur LASIK ke atas pesakit beliau yang seterusnya.

Terima kasih Prof Dr. Muhaya. Kami hargai segala jasa baik, tazkirah, doa serta rawatan Prof kepada kami.


Aku dimaklumkan oleh adik ipar ku, Dr Nurul Sazmi yg sedang menjalani latihan kepakaran ophtalmologi (pakar mata) bahawa Premium Bladeless LASIK ni masih belum ditawarkan di hospital awam Malaysia. Menurut Mr Yap, Pakar Optometrist PCMC, setakat ini cuma ada 4 buah mesin yang seumpamanya di Malaysia.

Ada yang bertanya kepadaku mengenai kos menjalani LASIK di PCMC. Sebenarnya ia bergantung kepada umur dan prosedur yang kita jalani. Buat pengetahuan pembaca sekalian, secara kasarnya, sekiranya kita berusia kurang 40 tahun, kosnya adalah RM6990 sahaja. Tetapi sekiranya kita berusia lebih 40 tahun dan menjalani ‘blended-vision LASIK’ kosnya akan menjangkau RM7990. Kos sebenar hanya akan diketahui apabila kita selesai menjalani LASIK.

Aku bersyukur segalanya berjalan dengan lancar. Pengalaman bertemu Prof Dr. Muhaya adalah amat menakjubkan. Ia tiada galang-ganti dan tidak dapat dijual beli. InsyaAllah aku dan isteri berazam menjadi seperti beliau juga, membantu masyarakat dalam bidang kemahiran kami dan pada masa yang sama menjadi motivator dan pendakwah.

Semoga entry kali ini memanfaatkan pembaca sekalian. Doakan keselamatan, kejayaan dan kesejahteraan kami sekeluarga yer!

AlhamdulilLah semuanya lancar. I'm ready to go home!



143 comments:

  1. Wuwuwu adik pon rase sebak bile bace,..tahniah a.din sbb lancer belake, mata pon terang doh..hehe..smoga adik ade rezeki gok nk wat lasik esok esok..Smoga a.din k.shahnaz terus improve utk jadi mukmin yg lebih baik..adik pon, hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Adik. InsyaAllah satu hari nanti Adik pun boleh buat. Orang pemurah macam adik ni insyaAllah amat murah rezekinya, ameen

      Delete
    2. Good sharing, today, Tun Hussein Onn National Eye Hospital (THONEH) has the equipment to perform the non-invasive procedure to treat the condition. “The Ultra Q multi-modality YAG Laser we acquired offers greater accuracy and control than traditional YAG Lasers, allowing us to perform better treatment, read more at:
      http://kidbuxblog.com/non-invasive-procedure-to-treat-eye-floaters/

      Delete
  2. Ade jugak bace post dr prof muhaya. X sangka pasal mr mahyuddin y sy kenal ni. Semoga sy pun akan sentiasa berfikiran positif, xnk mengeluh psl kerja lg. Insaf btl after bace post ni. Well done boss

    ReplyDelete
  3. Ade jugak bace post dr prof muhaya. X sangka pasal mr mahyuddin y sy kenal ni. Semoga sy pun akan sentiasa berfikiran positif, xnk mengeluh psl kerja lg. Insaf btl after bace post ni. Well done boss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Haneem. Sama2 kita improve diri kita, insyaAllah

      Delete
  4. wuwuwuwuwu adik sebak je, kya nanges terus sbb terharu sgt.

    tahniah abg din, ya pon berharap ya ade rezeki utk buat lasik. ya berniat nk tengok dasar laut ciptaan Allah yg lawo2 without spec mate. hee.

    abg din + kak shahnaz, semoga ya dan fahmi pon boleh menjadi soleh solehah mcm abg din n kak shahnaz. ameen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah Ya. Rezeki insyaAllah akan bertambah2 lepas dapat baby nanti. Yang penting banyakkan memberi, bayar zakat, istighfar, buat baik kat ma/aboh, insyaAllah Allah akan murahkan rezeki kita.

      Delete
  5. MasyaAllah excellent precise account of the whole procedure. Allow me to share at my wall ya supaya menjadi iktibar. Tkasih banyak Mahyuddin dan salam sayang pada Shahnaz

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Prof, seronoknye saya Prof baca blog saya. rasa sgt berbesar hati. silakanlah Prof, semoga dapat dimanfaatkan oleh lagi ramai insan di luar sana, amin.. shahnaz kirim salam sayang jugak pada Prof..

      Delete
  6. assalamualaikum,
    sy teringin melakukan lasik ini, tapi belum ada rezeki rasanya..saya dah penat asek nak tukar2 cermin mata saja, kalau dikira-kira sudah hampir rm2000 wang saya habis hanya untuk membuat cermin mata. dengan penjelasan doktor dalam entri ini menambahkan keyakinan sy terhadap keseluruhan proses pembedahan ini. terima kasih

    selamat menjalani ibadah puasa buat doktor sekeluarga

    ReplyDelete
  7. sebak bila baca ni...dan saya memang peminat setia dr Muhaya. kalau ada rezeki saya pun nak buat lasik juga untuk saya, suami dan anak

    ReplyDelete
  8. As Salam. Rasa gembira kerana prosesnya yang berjalan agak pantas dan mudah buat semua, tetapi sebak hinggakan berlinangkan air mata. Kenapa begitu?
    Walaubagaimanapun, syukur alhamdulillah. Mohan perbanyakkan rezeki agar saya boleh melakaukan pembedahan lasik secepat mungkin. Terima Kasih kerana berkongsi.
    Selamat menunaikan Ramadhan buat Dr Mahyuddin, isteri & keluarga, juga kepada Prof Muhaya & keluarga.
    Wasallam

    ReplyDelete
  9. Tahniah doktor...great job...saya pon nak buat nanti..sedang mengumpul wang :) doakan saya yee

    ReplyDelete
  10. sebak saya membacanya..terkesan dihati ingin menjadi insan sehebat anda semua..teruskan menjadi insan yang berbakti kepada masyarakat kerana Allah..

    ReplyDelete
  11. ape maksud "Kos sebenar hanya akan diketahui apabila kita selesai menjalani LASIK. ".
    It means more than Rm6990/RM 7990 ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. En AL - assalamualaikum. On the contrary, Prof Muhaya adalah seorang yg amat pemurah dan suka bersedekah. Beliau akan memberi diskaun namun saya tidak boleh nyatakan di sini jumlahnya tanpa persetujuan beliau. Kos yg saya perlu bayar adalah lebih rendah dari RM6990. Tiada kos tersembunyi. Beliau amat telus dan amanah orangnya.

      Delete
  12. alahai teringinnya sy...insyaAllah 1 hari nnti.


    doc, sy share kt blog ye. :)

    ReplyDelete
  13. Ramadhan Kareem...
    Saya sangat teruja dan terharu bila membaca entry ni, rasa nk jd org yg +ve sentiasa... Minat Prof & mmg nk buat lasik sgt2 cuma blm berkemampuan lg. TQ for sharing this valuable experience dr.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum buat doktor.
    Saya memang teringin sangat nak buat lasik ni,sebab mata memang rabun.Tak teruk tapi saya rasa untuk menjalani kehidupan seharian lagi mudah kalau tak guna cermin mata.

    dan kalau kena air,mandi dekat laut ke kolam ke,memang teruk rasanya,sebab cermin mata kita tiada 'wiper'..
    hehe.Lagi teruk kalau lupa cermin dekat mana,lagila haru dibuatnya.

    Sekarang saya pakai kanta sentuh.Tapi cuma pakai waktu bekerja saja.Cermin mata masih lagi pakai.

    Dr Muhaya ni,saya memang kagum sangat dengan beliau.Setiap apa dia cakap rasa macam sejuk hati betul bila dengar..

    sebab rasanya bila baca entry Doktor ini.

    ReplyDelete
  15. Satu info yang bagus utk orang rabun macam saya... Saya pun ada pakai kanta lekap juga...

    Satu perkongsian yang sangat bagus saya rasakan bukan saya utk org rabun mungkin boleh diwar2 kan kepada org2 di luar sana mengenai keistimewaan lasik ni.

    ReplyDelete
  16. salam..

    tahniah dengan LASIK doktor..saya juga baru buat LASIK dengan prof muhaya..16/7/2012. beliau sgt baik hati dan murah dengan kata2 hikmat..
    saya juga dari lipis..

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum..
    maaf cuma nak bertnya...lasik ne ada kesan sampingn ke?
    lagi satu kalau dah buat Lasik,ada kemungkinan rabun balik ke?..syukran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam Namy,

      Sebenarnya orang yg lebih tepat utk ditanyakan soalan tersebut ialah Prof Muhaya sendiri. Namun, setakat yg saya tahu, penglihatan pesakit yg menjalani lasik ini akan mengambil sedikit masa utk dapat melihat dengan jelas selepas prosedur.

      Pada peringkat awal, penglihatan mungkin sedikit kabur, kesan ini tidak sama antara pesakit. Sekiranya lasik dilakukan selepas power rabun tu dah stabil, insyaALlah tidak akan rabun balik (rabun jauh), namun rabun dekat masih boleh berlaku apabila kita semakin tua.

      Delete
  18. Assalamualaikum Dr,

    Sangat kagum saya membaca entry ini.
    Saja nak tau, ketika prosedur ini,

    " Tiba2 bunyi laser kedengaran, seperti membakar sesuatu, dan aku dapat menghidu bau seperti benda terbakar. “Breath normally, 25 seconds and it will be over”. "

    Apa sebenarnya yang dirasai? Saya faham macam tak ada rasa sakit, namun adakah tenang, kehadiran bubbles dan sebagainya mempengaruhi kualiti keberkesanan LASIK?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam wbt,

      Sebenarnya semasa prosedur tersebut langsung tak rasa apa2 kerana ubat bius titik telah diberikan sebelum prosedur dimulakan.

      Apabila selesainya prosedur, sesetengah pesakit akan merasa seperti rasa gritty semasa pejam -celik mata (macam ada pasir)atau mata berair. Namun ada juga pesakit yg tidak mendapat kesan sampingan ini.

      Delete
  19. NURUL SAZMI BINTI ROSANIJuly 25, 2012 at 1:53 AM

    LASIK is a miracle technology. subhana-Allah. no problem to try. so far not provided in government hospital. the machine is expensive. assessment done before LASIK. dont worry be happy=>

    ReplyDelete
  20. Salam dr. Apa perkembagan terkini penglihatan slps lasik tempoh hari. Ada kesan halos dll ke atau baik adanya. Tkasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Faizal,

      Terima kasih kerana bertanya. Hari ni dah lebih 2 minggu (15 hari) selepas saya buat lasik. AlhamdulilLah setakat ni mata saya elok. Takde masalah dari segi halo atau masalah2 lain. Pada waktu tengahari, kalau bawa kereta, biasanya saya akan pakai cermin mata hitam kalau cahaya matahari terlalu terang kerang rasa lebih selesa. Itu aje, selain itu, semuanya dah kembali normal :)

      Delete
  21. Assalamualaikum utk Dr. dan Isteri ^_^ ,
    terjumpa blog ni semasa saya tgh usha2 about Dr. Muhaya, such a wonderful story with great result to me and hoping for others too. Saya mmg berniat untuk buat Lasik ni sblm saya menunaikan haji/umrah. Sangat berharap dapat 'melihat' kebesaranNya dan sujud pada Allah S.W.T dengan sepuas hati. Sekarang masih lagi seorang pelajar. InsyaALLAH bila dimurahkan rezeki saya akan cuba prosedur ni. Dr. tolong doakan juga ye ^_^ . Syukran atas penulisan ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. terima kasih kerana singgah di blog saya ni :) InsyaAllah, saya doakan saya doakan satu hari nanti awak pun akan berjaya buat lasik ni, aamiin

      Delete
    2. Amin2 insyaAllah..saya dah bookmark blog Dr. ni hehee..banyak info, tahniah untuk Dr. dan isteri sebab dapat tunaikan haji tahun ni ^_^

      Delete
  22. AsSalam....Din...cuba nak post dlm blog Din ni...

    ReplyDelete
  23. Ni Abg Jo...hubby Kak Ros. Hari tu ada sms no PCMC yg Lasik tu lah. Pastu, hari tu gak dengar suara manis macam Din cakap tu menalipon Abg Jo bertanyakan bila nak buat appointment. Masa tu kata, tengah fikir lagi....
    Pada 30hb pergi ke Thoneh utk periksa mata kanan ni yg sentiasa cloudy kesan dari sakit Steven Johnson dulu...resultnya doc kata ada cataract dan nx appt another 3 months....oklah.

    Pastu teringat semula Lasik di PCMC oleh Prof Muhaya tu...ni nak tanya sikit kalau boleh dijawab lah.

    Agak2 boleh tak prosedur Lasik menghilangkan cataract at the same time. Atau dua2 prosedur ni kena buat berasingan. Patut soalan ni tanya Prof....tak pa nak tanya Din dulu...

    Pastu ada gak plan nak suruh daughter...si Ayesha utk buat Lasik....takuuuuuuuut.....katanya. Nanti kalau kita jumpa boleh Din bagi dia live advice...Nak bg dia freedom from specticle....maybe dia tak dapat penjelasan lagi...especially dari orang yang pernah buat kan...?

    Ok Di, nanti sambung...jumpa nanti masa sebulan berHari Raya....kami balik Kualer raya pertama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abg Jo, terima kasih for dropping ur comments! hehehe...seronok sebenarnya bila ada org komen dalam blog kita ni.

      Pasal Katarak tu, din dan pasti la pulak sama ada boleh buat sekalai atau asing2. tp dua2 prosedur tu prof muhaya boleh buat. Elok tanya dia nanti rasanya.

      Anyway, nanti kalau jumpa dgn Ayesha boleh aje nak cerita2 kat dia.

      Kami sekeluarga balik Seremban raya nanti.

      Delete
  24. Kalau kat Lipis buat open hse.....boleh kami jalan2 cari makan...from Abg Jo n Kak Ros..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh aje Abg Jo. Mari la jalan2 ke Lipis, tapi bgtau awal2 la, boleh masak2...

      Delete
  25. Assalam,

    Pertama sekali salam lebaran,
    Saya tertarik ddengan N3 lasik. Boleh saya bagaimana cara untuk saya membuat temujanji & apakah nombor yang boleh saya hubungi secara terus?

    Terima kasih, tahniah kerana x perlu berkaca mata lagi. Alhamdullilah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Saudara Maza. Terima kasih sbb lawati blog saya. Sekiranya saudara nak buat lasik, boleh sms ke nombor 0122517796 atau 0163873282(nombor hp ni cuma utk sms sahaja, panggilan tidak diterima) atau call 0321600332.

      Nanti salah seorang pegawai/pembantu Prof Muhaya akan call saudara balik utk buat temujanji yg sesuai.

      Selamat Hari Raya :)

      Delete
  26. salam doctor
    maaf menganggu
    cuma ingin bertanya pengalaman doktor buat lasik jika sudi berkongsi
    sy berhajat juga nak buat lasik
    tp kena survey dan buat research, sbb ada risiko dia
    sy nak minta nasihat doktor, dr apa kabar skrg? ada komplikasi atau x? especially masa drive malam?
    terima kasih utk berkongsi

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam wbt saudara nodin,

      setakat ni saya alhamdulilLah sihat. dah lebih 6 minggu. setakat ni tiada apa2 kesan sampingan atau komplikasi yg saya alami.

      Masa drive malam pun bagus, malah mmg saya puas hati kerana masalah silau yg sy ada sebelum ni dah berakhir.

      InsyaAllah hujung bulan ni sy akan ke PCMC utk bertemu Prof Muhaya utk temujanji.

      Delete
  27. Salam doktor,

    Saya nak tanya harga RM6990 tu untuk dua2 mata ke?dan berapa pula harga utk eye test?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Lin,

      Terima kasih kerana singgah dan baca blog sy. Harga RM6990 tu untuk kedua2 mata kita. Harga utk eye test dah termasuk dalam pakej harga tu, takde bayaran extra pun :)

      Delete
  28. salam doctor..saya mmg teringin nk buat lasik.bila bc pengalaman doctor lg lah menguatkn keinginan saya utk buat lasik.rasa2 nya lasik ni boleh tak di buat dlm ms sehari je?dr pg smpai ptg..dr pemeriksaan yg 4jam yg doktor lalui tu n pastu trs buat lasik.tq..

    ReplyDelete
  29. Salam,saya insyaallah nk buat lasik November ni.Soalan sama seperti di atas..Terima kasih atas info tuan doktor.

    ReplyDelete
  30. Salam,

    Terima kasih ats perkngsian doktor.. Sgt membantu mereka yg mencari maklumat..

    ReplyDelete
  31. Mungkin sekarang dr masih di tanah suci, saya doakan dr dan isteri dianugerahkan hj yg mabrur.

    Sedikit soalanbkaitn lasik,kenapa ada org yg masih perlu berkaca mata selepas mnjalani lasik, tetapi kurang sedikit power spek.. Adakah faktor atau sbb jd begitu?

    Ada kos lain tak semasa follow up?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Buttercup. Terima kasih sbb singgah di blog sy ni.

      Biasanya org2 memakai cerminmata setelah menjalani lasik ialah apabila rabun dekat terjadi, biasanya lepas berumur 40 tahun. Lasik biasanya dilakukan utk membetulkan rabun jauh dan silau (astigmatism).

      Kena pilih tempat dan pakar yg betul2 mahir. Ini akan memberi hasil yg terbaik. Setakat yg sy tahu ada berbagai jenis prosedur seakan lasik, ada yg menggunakan pisau. Di PCMC, laser digunakan oleh Prof Muhaya (bladeless - tanpa pisau).

      Kos semasa follow-up tiada, melainkan ada prosedur tambahan yg perlu dilakukan. Sekiranya pemeriksaan biasa oleh Prof Muhaya, tiada byrn dikenakan.

      Delete
  32. As salam...

    Terima kasih diatas cerita yang hebat ini. Syukur kerana dapat saya berkongsi kegembiraan ini bersama Dr. Saya teringin benar untuk membawa ibu saya melakukan pembedahan LASIK ini bersama Prof Muhaya tetapi saya risau harganya terlalu mahal. Saya bercadang untuk membawa ibu ke Tun Hussein Onn tetapi jauh di hati saya teringin untuk memberikan yang terbaik buat ibu. Adakah kos di Hussein Onn dan kos yang dikenakan oleh Prof Muhaya terlalu jauh bezanya. Maklumlah bagi yang kurang berkemampuan seperti saya ini memang kena berkira berkali2. TQ Dr!

    ReplyDelete
    Replies
    1. WaalaikumusSlm saudari Lina_m,

      Sy tak pasti berkenaan lasik di Tun Hussein Onn. Jenis lasik dan harga mungkin berbeza. Saudari nak kena buat survey dulu. Setahu sy, kalau lasik yg menggunakan pisau (blade) adalah lebih murah. Sy takde pengalaman mengenai lasik ini.

      InsyaAllah satu hari nanti pasti dapat buat juga, boleh mula menabung sediki demi sedikit. Lama2 jadi bukit kan? :)

      Delete
    2. Terima kasih atas jawapan, Dr. Ibu saya kini mendapat rawatan di Tun Hussein Onn. Doc yang merawat ckp x perlu lakukan lasik kerana alhamdulillah, semua urat mata ibu saya sangat baik. Doc tersebut bertanya "adakah puan seorang yang membaca Al-Quran"? Kami terkejut dgn soalan doc tersebut dan mendapat tahu bahawa urat mata yang baik & sihat adalah hasil penglihatan yang "elok" iaitu membaca Al-Quran, melihat perkara2 yang baik & digunakan untuk tujuan yang baik. Fakta ini doc tersebut perolehi hasil pengalaman beliau bersama pesakit2 lain sepanjang beliau menjadi doc. Jika mata "disalah gunakan", maka berlakulah sebaliknya. kami tersenyum kerana ibu saya mmg mengajar Al-Quran kepada kanak2 & dewasa & sepanjang masa lapangnya dihabiskan dengan membaca Al-Quran. Hal ini menginsafkan saya. Alhamdulillah, ibu hanya perlu mengamalkan ubat titis sahaja utk jangka masa tertentu. Wallahualam...sekadar berkongsi cerita & hanya berniat utk menyampaikan kebaikan. InsyaAllah :)

      Delete
    3. lina sy baru underwent lasik 2 weeks ago..skrg dh ok.alhamdulillah..dekat thoneh..under dr zainal team..they all very nice ..machine pun same dgn yg dkat pcmc tu..next month follow up lagi.insyaAllah.

      Delete
  33. As salam...

    Apa bezanya lasik conventional & Lasik N3?

    Thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. WaalaikumuSlm Lina_m,

      Maaf byk2 sbb sy tak dpt nak jawab soalan ni. Tak brp pasti beza antara 2 jenis Lasik tersebut. Mungkin lebih sesuai utk ditanya kpd pakar ophtalmology (mata).

      Delete
    2. Thank you, Dr :)

      Delete
  34. So refreshing.Thanx for the ilmu shared in this entry,Dr.

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum dr....

    Alhamdulillah dgn izinNya pada hari selasa 18hb dec 2012 nanti merupakan hari temujanji saya dgn dr.Muhaya utk menjalani Lasik...

    TAKUT...rasa gementar semuanya ada...setelah membaca blog dr...rasa gementar telah berkurang sedikit..namun perasaan itu masih ada selagi belum mendapat rawatan...bagaimana utk menghilangkan perasaan tersebut...

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum dr....

    Alhamdulillah dgn izinNya pada hari selasa 18hb dec 2012 nanti merupakan hari temujanji saya dgn dr.Muhaya utk menjalani Lasik...

    TAKUT...rasa gementar semuanya ada...setelah membaca blog dr...rasa gementar telah berkurang sedikit..namun perasaan itu masih ada selagi belum mendapat rawatan...bagaimana utk menghilangkan perasaan tersebut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Zarina,

      Sy doakan semoga prosedur awkl esok berjalan lancar, aamiin.

      Rasa takut dan gementar tu normal, kadang2 doktor pun takut kalu kena melalui prosedur dan pembedahan. Alhamdul;ilLah sy diberi ketenangan tempohari. Awk bykkan zikir kpd Allah swt.

      InsyaAllah, awk akan tenang. Tiada sbb utk awk rasa takut. Prof Muhaya amat profesional dan mahir, berserahlah kpd Allah swt yer. Sy yakin prosedur LASIK awk esok akan berjalan dgn lancar :)

      Delete
  37. Assalamualaikum...alhamdulillah...smlm 28 Disember..sy jalani lasik mata.........dah terang mata...cma bila tgk lampu,cahaya..msih nk mcm bintang (cahaya pecah...or kembang )..hrp ok la dlm 1 week ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. WaalaikumusSalam. Harap semua dah kembali kepada normal skrg :)

      Terima kasih kerana melayari blog saya...

      Delete
  38. assalammualaikum DR.Mahyuddin, apa no tel tu ya d mana nak dapat no tu? sebab saya pun mengalami kerabunan dan berminat pada lasix ni,terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. WaalaikumusSlam Sal Farina,

      Awak boleh sms ke nombor: 0122517796 atau 0163873282 (call tidak akan dilayan)
      atau call 0321600332

      dan bercakap dengan Farah utk buat appointment dgn Prof Muhaya.

      All the best ya...

      Delete
  39. Salam Dr.. sy fara, nk tanya cara pembayaran buat lasik nie.. Bayar secara cash selepas operation dilakukan ke or kena transfer duit dlm akaun yg ditetapkan.. sy x faham cara nya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. WaalaikumusSalam Fara, pembayaran lasik boleh dilakukan dengan kad kredit. Ada beberapa kad kredit yang menawarkan interest-free (kena check dgn PCMC kerana sy lupa bank mana). Kalau nak bayar cash pun boleh. Boleh bayar deposit dulu sebelum prosedur dan bakinya selepas selesai.

      Delete
  40. Assalamualaikum Dr.. sy aini dr pasir gudang, johor...untuk umur kanak-kanak 4 tahun sesuai ke utk membuat LASIK sebab anak saya rabun sejak dilahirkan..dia lahir pra matang n pernah dilaser sekali pada kedua belah matanya semasa berada di incubator...kini, umurnya 4 tahun dh telh memakai cermin mata kerana rabunnya telah cecag 1000 lebih..saya sgt khuatir dgn rabunnya pd umur yg sgt muda...ada wat treatment di hospital kerajaan tp hny untuk melihat perkembangan pd matanya shj...kosnya mungkin besar tp insyaallah sy akan usahakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Aini. Biasanya LASIK dilakukan selepas masalah rabun telah plateau, dengan maksud lain, power (kuasa) rabun tu tidak lagi meningkat. Biasanya setelah seseorang individu mencecah umur 20 tahun.

      Namun, utk anak Puan, saya nasihatkan elok terus berhubung dengan Prof Muhaya di PCMC. Pemeriksaan penuh mata perlu dilakukan, kerana sekiranya saya tidak silap, mata tidak boleh ada structural impairment bg membolehkan LASIK yg dilakukan berjaya. Sekiranya mata anak Puan tu adalah masalah lain selain daripada rabun, sekiranya LASIK dijalankan ia MUNGKIN tidak akan dapat hasil yg diingini.

      Elok Puan berhubung terus dengan Prof di PCMC untuk masalah anak Puan bagi penjelasan lanjut.

      Delete
  41. Assalamualaikum DR,
    Subhanallah..Alhamdulillah, Syukran atas perkongsian hebat ini. Saya juga bercita-cita Insya Allah untuk buat rawatan LASIK dengan Prof-Muhaya. Saya berumur 34 tahun dan power mata saya Alhamdulillah sudah tidak berganjak pada 375 sejak 12 tahun yang lalu. Saya tidak mempunyai masalah penglihatan malam (dengan kaca mata saya boleh memandu dalam cahaya silau dan malam jarak jauh), adakah rawatan LASIk ini akan memberikan kesan (+ve/-ve) pada prestasi penglihatan malam seseorang pesakit? Saya berdoa moga domurahkan rezeki untuk kos rawatan tersebut. Yang tida bandingan ialah fikrah dan ruhiyyah Dr Muhaya itu tidak dapat dibayar dengan wang, dan melambangkan kebesaran Allah memberikan ilmu dan kelebihan pada beliau. Terima kasih Dr, Insya Allah saya akan ikut jejak langkah Dr melakukan rawatan ini. Moga dengan mata yang lebih sempurna dapat lebih memberikan sumbangan pd jalan Allah..Amiin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusSalam Syabab, LASIK boleh menghilangkan masalah silau, malah itulah antara sbb utama saya menjalani LASIK dulu.

      Membaca niat saudara, saya yakin saudara akan berjaya juga menjalani LASIK nanti, insyaAllah, aamiin.

      Delete
  42. Tmpg tanya Dr. Masa jumpa hr pertama, buat ujian, ada perlu apa2 pembayaran tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita akan diminta untuk bayar deposit dulu utk kos keseluruhan LASIK.Nak bayar penuh pun boleh. Kalau bayar sebahagian, baki bayaran boleh dibuat pada hari prosedur LASIK tu sendiri.

      Delete
  43. Tahniah Dr. Saya yg baca entry ni pon rasa mcm turut sama dlm prosedur tu bersama2 Prof. Sgt2 mengujakan... Semoga kita beramal & bersedekah byk2....

    ReplyDelete
  44. Salam Dr. saya pesakit jantung. Saya mengunakan mechanical injap. Saya juga makan ubat warfarin untuk mencair darah sepanjang hayat . Bolehkah saya buat pembedahan lasik ni? Mata saya rabun teruk 550 degree cermin Mata saya. Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Saya cadangkan cik/puan berhubung terus dengan Prince Court Medical Centre untuk mendapatkan maklumat lanjut berkenaan keadaan cik/puan dan kesesuaian untuk melakukan lasik. Sesetengah pembedahan/prosedur tidak sesuai dilakukan sekiranya pesakit on warfarin, sesetengah prosedur/pembedahan yang lain pula memerlukan siasatan lanjutan dan persediaan lain sekiranya hendak dilakukan.

      Delete
  45. As sllam doc. One of my officemate akn menjalani lasik ttp di klinik swasta mata dgn kos around 3k. Maafkan sy ingin bertanya..apa yg membezakan kos di klinik lain ini dgn kos di pcmc? Sy tgh mengalami konflik utk memilihnya..harap doc dpt membantu. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.

      LASIK ni sebenarnya ada pelbagai jenis dan spesifikasi juga. Sebelum penggunaan laser, sebelum ini, bilah pisau (blade) digunakan untuk membuat prosedur ni.

      Prosedur yang berbeza akan melibatkan kos yang berbeza. Apatah lagi klinik atau hospital yang berbeza dengan ubat2an yang berbeza juga akan memberi jumlah kos yang berbeza.

      Saya memilih PCMC bukan kerana PCMC itu sendiri tetapi adalah kerana Pakarnya ialah Prof Muhaya. Saya mahu prosedur keatas mata saya dilakukan oleh pakar yang terbaik dan insyaAllah beriman.

      Penglihatan tidak boleh dijual beli. Tersilap langkah amat buruk padahnya. LASIK ada komplikasi yang pernah dilaporkan sebenarnya. Biarlah kita bayar mahal sikit untuk dapat yang terbaik.

      Delete
  46. Assalamualaikum Dr. saya baru terjumpa blog nie tetapi ayah mertua saya dah 2 hari dimasukkan ke Hospital Mata Tun Hussein Onn, Petaling Jaya.

    Di belakang matanya terdapat banyak darah berkumpul. Sebelah mata dah tak nampak apa2. Kalau buat prosedur nie di PCMC berapa kosnya ?

    Sekian, terima kasih.

    ...Lan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Lan. Saya rasa elok Lan rujuk sendiri ke PCMC. Saya tak dapat jawab soalan ni kerana saya tidak bekerja di sana dan saya bukannya pakar mata, maaf yer.

      Delete
  47. Assalamualaikum wbt..
    Dr...bolehkah sy seorang ibu yg sedang menyusukan baby nyer
    ( 6 bln ++ ) menjalani LASIK..

    Ida..

    ReplyDelete
  48. Kalau umur 18 boleh buat lasik tak? Kos samakah seperti buat Lasik untuk orang umur 40 tahun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. LASIK boleh dibuat setelah power atau kerabunan mata telah kekal statik dan tidak meningkat.

      Kos adalah berbeza sekiranya dibawah 40 tahun (RM6990) berbanding selepas 40 tahun iaitu RM7990 (blended vision LASIK procedure). Saya melakukan blended vision LASIK.

      Encik boleh rujuk FB Prof Muhaya.

      Delete
  49. prof Muhaya is a very good doc, motivator & muslimah..pernah duduk semeja berbual bersama beliau semasa di UKM dahulu..we invite her to give motivation to 1st year ukm KL student..:)

    ReplyDelete
  50. Buat kat mesir hanya 1200 ringgit malaysia

    ReplyDelete
  51. tq dr atas perkongsian ini. Alhamdulillah saya juga telah selamat menjalani LASIK pada minggu lepas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AlhamdulilLah, bagus la. Saya harap semuanya berjalan lancar :)

      Delete
  52. salam dr saya hendak tnye klau buat pembedahan lasik dgn dr muhaya ni,ada life time waranty ke macam mane..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam wbt. takde warranty sebenarnya. Cuma ada follow-up appointmt selepas prosedur LASIK tu.

      Delete
  53. Assalamualaikum, sekiranya power rabun jauh saya ialah 400. Adakah saya boleh buat pembedahan lasik atau lasek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam wbt.

      Boleh aje buat lasik dengan power 400 tu. Tp nak kena buat full checkup dulu dengan Prof seperti yang saya dah mention kat atas. Nak kena tengok ketebalan kanta, topografi mata, tekanan dalam mata dsb.

      Delete
  54. Assalamualaikum Dr. Mahyuddin..

    Saya nak tny, lasik ni bole buat berapa kali seumur hidup? misal kata la kalau dah buat and then dlm masa 3 ke 4 thn rabun balik bole buat lg skali ke? sbb ada ada member sy ckp lasik ni bole buat sekali je seumur hidup.

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum Dr. Mahyuddin..

    sy nk tau samada harga lasik ini bergantung kepada umur or power seseorang..
    saudara sy..power specnye mencecah 1000 & berumur 33 thn...
    Tq

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum Dr.Mahyuddin... sy ni asal dr sabah, jd sy nak tyn selepas buat LASIK tu,kena buat follow up appoitmt,kat kota kinabalu ni ada tak branch yg sy bleh pegi tuk follow up appoitmt,atau sy kena pegi PCMC jg?sy pun ada mslh mata dan bermint nak buat pembedahan LASIK.

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum Dr.Mahyuddin, syabas saya ucapkan pd dr. walau bekerja di hospital kerajaan dr tetap berkerja dengan ikhlas.
    saya ada pengalam dgn dr kerajaan yg sgt tidak profesional walaupun dia seorag prof Madya. suami saya seorang pesakit cancer, setiap kali temujanji dgn beliau suami saya akan stress kerana layanan beliau yg sgt tidak friendly. sebagai seorang pesakit tentu berbagai soalan yg akan ditanya bagi mendapat kan kepastian. tetapi sebaliknya. Menjadi dr adalah suatu pekerjaan yg sgt mulia.

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum dr.Mahyuddin..saya ingin bertanya 2 soalan kpd dr..

    1. saya ade tgk jawapan drpd soalan yg ditujukan oleh fikri blog diatas,dan dr mengatakan "LASIK boleh dibuat setelah power atau kerabunan mata telah kekal statik dan tidak meningkat."

    2. ape yg menyebabkan seseorang itu tidak boleh melakukan pembedahan lasik?

    ape yg dr maksudkan?bukan ke klau ketika memakai cermin mata,power mata sentiase akan meningkat?

    maaf klau saya salah..harap dr dpt jwb soalan sy..terima kasih dr =)

    ReplyDelete
  59. Assalam Dr.
    Saya berumur 33 tahun mengalami Rabun jauh sejak darjah 6 sampai sekarang pakai spec.Power dah 1000 lebih dah..Adakah jika wat LASIK ni Rabun saya akan hilang terus dan xperlu pakai cermin mata lagi?
    Lagi satu..slps wat LASIK laser tu ada tak kesan sampingan lain?
    thank you doc.

    ReplyDelete
  60. Wahh, sebak dan terharu bila baca.. saya pun teringin nak jumpa prof dr Muhaya..
    saya pun pakai spect,teringin nak buat LASIK..tapi mahalnya ya Allah..
    btw, thanks for d great sharing !

    ReplyDelete
  61. Salam.. Saya nak tanya.. Hospital panel for petronas staff is PCMC.. Boleh dpt free ke buat lasik? Hehehe

    ReplyDelete
  62. Salam.. Saya nak tanya.. Hospital panel for petronas staff is PCMC.. Boleh dpt free ke buat lasik? Hehehe

    ReplyDelete
  63. Assalam doc. sebak and excited bila baca entry doc. i'm happy for you. sekarang doc dh boleh melihat without wearing any glasses r lenses. saya pun teringin nak buat. tapi saya jenis penakut sikit. and duit pun x cukup. hopefully one day dpt la saya buat lasik ni sebab saya x suka pakai glasses . memandangkan kerjaya yg saya pilih memerlukan penglihatan yg tajam so i need to wear it.. hopefully berpeluang la untuk dapatkan rawatan lasik. anyway thanks for this great sharing.

    ReplyDelete
  64. assalamualaikum, ibu saya baru jalani LASIK dengan dr muhaya dua hari lepas. Dia kata hari pertama dan kedua mata terang tapi hari ketiga kabur pulak tak boleh baca. Memang macam tu ke atau makan beberapa hari baru elok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. alfian..
      Kalau tidak keberatan...
      Boleh sy tahu condition mata amd penglihatan ibu anda sekarang..?
      Terima kasih..

      Delete
  65. masha Allah..syukur sngt..saya pun rabun..dh lbh 10 thn pakai cermin mata..kalau la ada rezeki lebih..

    ReplyDelete
  66. Ass.
    Terima Kasih atas infonya yang sangat mebantu. Saya wina berasal dari Indonesia dan berencana untuk melakukan lasik tapi masih bingung dimana. Apakah boleh meminta saran sebaiknya dimana saya harus melakukan lasik terbaik karena saya harus hati2 dalam memilih. sejauh ini pilihan saya antara di JEC (Jakarta) atau di ISland Hospital (Penang) tetapi setelah membaca blog bapak saya jadi berminat untuk mengetahui lebih lengakp. BIsa tolong info web atau yang bisa dihubungi dari tempat lasik yang bapak lakukan.

    Terima kasih dan saya sangat menunggu infonya

    ReplyDelete
  67. Wina Prima,

    Sila lihat di sini
    1. http://truskemata.blogspot.com/2013/01/lasik-oleh-prof-dr-muhaya-mohamad.html

    2. http://www.princecourt.com/service-areas/medical-departments/eye-lasik-centre/

    ReplyDelete
  68. assalamualaikum doc, betul ke orang kate, after buat this lasik treatment, we would never ever suffer with the same kind of eye defect in the future .

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum dr, Alhamdulillah saya baru selesai lasik dgn pro muhaya di klinik beliau. Saya ingin bertanya berapa lama rasa kering dimata akan berlaku? Adakah mata dr masih mengalami rasa kering tersebut? Sekadar bertanya :)

    ReplyDelete
  70. Slm doctor.adik ipar doc yg keje doc mata tu,nurul kalo xsilap, ada blog tak?nk bertanya kemusykilan sikit

    ReplyDelete
  71. As-salam. Terima kasih untuk review ni. saya singgah sebab nak tahu mengenai rawatan Lasik oleh Prof Dr. Muhaya. Saya pun rabun jauh, still study in my 3rd years at univ, merancang nak buat rawatan ni di masa hadapan, lepas dah bekerjaya, Insha Allah. sebab kurang selesa nak bergerak, bekerja dgn bercermin mata ni, sebab saya lasak dan kerap terbabit dengan aktiviti-aktivit luar. Alhamdulillah, lepas baca entry, banyak benda yang saya belajar, bukan pasal lasik je, tapi tanpa diduga, secara tak langsung ,belajar untuk sentiasa pelihara diri jadi Muslim yang baik seperti Dr Muhaya, Tuan dan Isteri. Insha Allah. :)

    ReplyDelete
  72. Assalam Dr.
    Alhamdulillah. Terima kasih dr sudi berkongsi pengalaman indah LASIK dan pengalaman berharga bertemu Prof Muhaya.

    Anugerah mata yg tak ternilai. Allahuakbar!

    ReplyDelete
  73. salam, maaf , mahu bertanya ttg warranty,, berapa lama ea diberi warranty atas mata, sekiranya power naik kembali?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Setakat yang saya tahu, tiada warranty tetapi cik boleh confirmkan balik dgn pihak Prof Muhaya. Setahu saya insyaALlah power tak akan naik kembali. Setakat 2 tahun selepas LASIK ni, saya tak ada apa2 masalah alhamduliLah

      Delete
  74. salam doctor info yang menarik alhamdullillah terima kasih banyak2

    ReplyDelete
  75. seronok baca kisah ni. semoga bermanfaat utk org yg memerlukan. Sy pon suka Prof. Dr. Muhaya.

    ReplyDelete
  76. BERAPA LAMA MASA DIAMBIL UNTUK PENGELIHATAN PULIH SELEPAS LASTIK DIBUAT, IAITU MENSTABILKAN POWER DI KEDUA-DUA BELAH MATA UNTUK ( PRESBYOND BLENDED VISION )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mata saya pulih sepenuhnya selepas 5 hari. Hari pertama sedikit pedih dan berair. Perlu titis antibiotik dan ubat anti-radang mengikut sukatan yang ditetapkan. Untuk jawapan lanjut perlu tanya sendri dengan pihak Prof Muhaya,

      Delete
    2. Dr punye experience sgt baik..
      Sy buat dah 2 bulan.. tp masih berbalam.. sy x buat dgn prof.. :-(

      Delete
  77. Assalamualaikum Dr,

    Terharu sungguh saya membaca blog Dr ni...saya pun rabun yg agak teruk...pakau spec sejak darjah 4 lagi..dah baca blog Dr ni buatkan saya semangat utk buat lasik dgn prof muhaya...
    Saya ada soalan, kalau cornea saya nipis, boleh ke saya buat rawatan lasik ni?

    ReplyDelete
  78. Did lasik in excelview midvalley..Vision is not good.. Night vision is terrible with glare, haloes and starbust. It is so real.. please share with others. Be responsible and spread love.

    ReplyDelete
  79. Info yang menarik,Alhamdulillah dan terimakasih sangat bermanfaat. .. saya juga sangat minat dg Prof Dr Muhaya... salam dr Turkey

    ReplyDelete
  80. Salam dr.
    Tq for sharing. Dr boleh x nak tanya kalau dibandingkan kualiti pandangan selepas lasik dan sebelum lasik (dgn memakai cermin mata), mana yang lebih terang dan sharp? Tq atad jawapan dr.

    ReplyDelete
  81. Saya nak tanya. Kalau dh buat, blh buat sekali lagi ke???

    ReplyDelete
  82. I got what you mean , thanks for posting .Woh I am happy to find this website through google. www.surgeongate.org/michigan-lasik-eye-surgery/

    ReplyDelete