Wednesday, July 25, 2012

Kesan Sampingan LASIK

Assalamualaikum teman blog yang dikasihi,

Ramai pulak pembaca entry mengenai LASIK bertanya pelbagai soalan. Memang hot macam pisang goreng panas la LASIK ni....macam saya pulak pakar mata yg buat LASIK ni... *Hehehe*


Sebenarnya, orang yang paling tepat untuk ditanyakan soalan2 tersebut ialah Prof. Dr Muhaya sendiri kerana beliau ialah pakar yg melakukan prosedur tersebut. Namun dalam entry kali ni, saya akan cuba jawab beberapa soalan berdasarnya pengalaman yang saya lalui dan juga pertanyaan saya kepada Prof Muhaya tempohari.


Soalan 1: "Sakit ke mata kita masa buat prosedur tu?"
Jawapan:  Sebenarnya semasa prosedur tersebut langsung tak rasa apa2 kerana ubat bius titik telah diberikan sebelum prosedur dimulakan. Betul! Memang tak rasa apa2 pun. Kalau tak caya boleh cuba sendiri :-)





Soalan 2: "Tak kan LASIK ni takde kesan sampingan kut?"
Jawapan: Apabila selesainya prosedur, sesetengah pesakit akan merasa seperti rasa macam ada pasir semasa pejam -celik mata (gritty sensation') atau mata kita jadi berair. Namun ada juga pesakit yg tidak mendapat kesan sampingan ini.

Biasanya kesan sampingan ni, kalau ada pun, mungkin akan berlaku untuk 2-3 jam sahaja. Saya sendiri cuma berair mata sedikit untuk tempoh setengah jam selepas prosedur tu. Pastu dah okey dah, alhamdulilLah.

Cuma, elok kita jadi orang yang positif. Tak perlu lah difikirkan sangat perkara2 yg negatif ni, contohnya kesan sampingan. Saya pinjam kata2 Prof Muhaya kepada kami semasa temujanji pertama:

"Orang2 yang negatif suka bertanya mengenai side-effect (kesan sampingan). Kenapa tak ditanyakan main-effect (kesan utama)?"

*Sudah tentu, kesan utamanya ialah kita akan dapat melihat dengan jelas tanpa kacamata kan?*

Focus on the good things, not the bad thing - Ini adalah Law of Attraction. Para pembaca boleh baca pasal topik ni, bagus sangat2.


Soalan 3: "Kos LASIK ni boleh melebihi RM6990/RM7990 ke? Ke ada kos yang tersembunyi?"
Jawapan: Kalau kita buat LASIK di Prince Court Medical Centre under Prof Dr Muhaya, itulah kos sebenarnya. Takde kos yg tersembunyi pun. Harga ni berbeza untuk pesakit kurang 40 tahun (RM6990) dan lebih 40 tahun (RM7990) adalah kerana untuk mereka yg lebih berumur, berkemungkinan Prof kena buat special LASIK prosedur (blended LASIK) bagi memastikan pesakit tidak ada masalah rabun dekat dikemudian hari. Kalau orang2 muda, tak perlu nak buat blended-LASIK ni, so lebih murah la...apa2 pun nanti Prof akan maklumkan dan bincang dengan kita sebelum buat apa2 keputusan berkenaan LASIK yg terbuat untuk kita...kan bagus tu :-)

Sebenarnya saya tulis dalam blog saya 'kos sebenarnya hanya akan diketahui selepas selesai LASIK' adalah kerana Prof Muhaya adalah seorang yang amat pemurah, dan bergantung kepada situasi atau condition tertentu (yang saya sendiri tak berapa pasti), harga tersebut mungkin akan dikurangkan...maknanya dapat diskaun la hehehe...best kan?!


Soalan 4: "Boleh bawak kereta ke lepas prosedur tu?"
Jawapan: Masa hari pemeriksaan mata, kita kena bawak teman untuk jadi driver kita *hehehe* sebab mata kita akan dititis ubat masa pemeriksaan tu. Ubat ni untuk merehatkan otot mata (ciliary muscle) dan membesarkan anak mata (Pupillary dilator). Ubat yg merehatkan otot mata ni akan menyebabkan kita tak boleh focus/accomodate mata kita, jadi dengan kata lain tak boleh nak adjust untuk tengok objek dekat dan jauh (kira2 macam dia pening2 lalat lar...). Ubat yg dilate anak mata pulak akan menyebabkan cahaya matahari akan masuk ke dalam mata kita tanpa dapat kita kawal, jadi kita akan jadi silau. Bahaya kalau nak bawak kereta sendiri....So hari pemeriksaan mata tu, kita bawak driver yer..

Hari LASIK tu sendiri takde masalah. Boleh bawak kereta kalau kita mau. Saya sendiri buat LASIK pada Jumaat pagi lebih kurang jam 10, pukul 11 saya dah balik rumah. Pukul 1 saya dah boleh pergi Solat Jumaat, tapi pakai spek hitam la, macam S Jibeng *hehehe*


Soalan 5: "Boleh rabun balik ke?" 
Jawapan: Biasanya sekiranya kita buat LASIK selepas power mata kita (visual acuity) dah kekal stabil untuk beberapa lama, InsyaAllah lepas LASIK tak akan rabun jauh balik. Namun begitu, rabun dekat masih boleh berlaku apabila kita semakin berusia. Sebab tu, kalau kita berumur 40 tahun keatas, Prof Muhaya akan cadangkan untuk kita buat blended-LASIK untuk memastikan kita membetulkan masalah rabun dekat semasa buat LASIK tu (akalu dah ada rabun dekat) atau Prof akan adjust setting LASIK tu (banyak mana ketebalan cornea yg akan di 'laser' in anticipation of future long-sightedness (rabun dekat).


Okey, rasanya dah banyak soalan terjawab kan? AlhamdulilLah...lepas ni boleh tidur dengan lena.

Wassalam dan Bye2

47 comments:

  1. owh..clear ...:)
    thanks for this FAQ...salam ramadhan

    ReplyDelete
  2. Sebagai pemakai kanta lekap, boleh ke buat pembedahan LASIK ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. LASIK boleh dilakukan ke atas pemakai kanta lekap. Encik/Puan boleh call PCMC untuk keterangan lanjut :)

      Delete
  3. salam sejahtera

    sekadar perkongsian.. saya baru melakukan lasik dgn prof muhaya pada january 2013. oleh kerana saya tidak mahu memyusahkan suami atau ibu... maka pada hari pertama pemeriksaan selama 4 jam bermula pada pukul 1pm dan berakhir pukul 5 pm .. saya yang datang hanya ditemani anak lelaki yang berumur 10 tahun (beliau seronok betul dapat berjumpa dengan prof muhaya) ... saya memandu pulang seperti biasa. Bak kata nurse Farah yang baik hati tu ... hari dah petang kak ... akak pakai sunglass insya Allah ok... saya fikirkan yang positif aje lagipun dari prince court ke rumah saya di bdr tun hussein cheras tu dekat aje... ikut smart lagi cepat... Alhamdulillah semua dipermudahkan. Esoknya saya pergi untuk prosedur lasik hanya ditemani anak lelaki yang 10 tahun tu dan anak lalaki sulong saya yang berumur 16 tahun. Balik tu pun saya memandu sendiri ... dengan cermin mata hitam dari prof muhaya yang glamer tu ... hmmm, anak anak saya memanggil saya datin maimon ... maklumlah dalam bangunan prince court tu pun pakai kacamata hitam ... terkekeh kekeh mereka gelakkan saya . Blog dr ni banyak membantu ... alangkah bagus ya kalau saya tahu blog ni sebelum buat lasik... byk info

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Puan. Terima kasih kerana singgah di blog saya. Niat dihati saya adalah untuk berkongsi sekelumit ilmu yang ada ini dengan masyarakat awam.

      Semoga LASIK puan berjalan dengan lancar hari tu. Kalau puan ingin berkongsi pengalaman boleh add comment di FB Tinta Mahyuddin juga :)

      Delete
    2. Salam sejahtera untuk Dr dan isteri sekeluarga

      Saya jumpa blog ni semasa google nak mencari pakar orthopedik di KL ni. Mungkin Dr boleh bagi beberapa nama. Masalah lutut saya ni sejak remaja lagi. Susah nak terangkan di sini. Insya Allah Saya dah add fb Dr nanti saya akan pm Dr.

      Delete
  4. Salam

    Mengapa kos membuat Lasik dekat Prince Court Medical Centre terlalu mahal sedangkan kawan saya buar dekat Mesir hanya Ringgit Malaysia 1200 sahaja.
    Sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam En Mohamad Ali.

      Encik nak kena tanya PCMC sendiri mengenai kos ni, tak dapat saya nak menjawabnya sebab saya pun pesakit yang menjalani rawatan ni. Cuma yang saya boleh fikirkan, kos yang mahal ni mungkin disebabkan ia meliputi keseluruhan kos pemeriksaan, prosedur, ubat, consultation dgn Prof Muhaya, Pemeriksaan Optometrist dan kos management PCMC.

      Di Malaysia ada yang menawarkan LASIK dengan harga yang lebih rendah daripada PCMC tapi saya kurang pasti klinik/hospital tersebut secara tepat. Encik kena buat carian. Terima kasih

      Delete
  5. Assaamualaikum dr.

    Saya Yus nak tanya berkenaan lasik dgn dr muhaya ni. Saya sblm ni ada check di optimax dan bgtau saya x blh buat lasik krn cornea saya nipis. Brp dr punya cornea thickness masa buat lasik hari tu dan brp power spek dr? Mohon pencerahan

    ReplyDelete
  6. TQ.. dah temujanji dgn prof 5/4/2013 ini.

    ReplyDelete
  7. TQ. insyaALLAH akan buat 1 hari nanti, tak mampu rasanye nak pkai cermin mata, makin tebal wlpun sudah d nipiskan..

    ReplyDelete
  8. salam
    izinkan saya bertanya Dr
    untuk buat pemeriksaan sebelum prosedur tu perlu temujanji juga atau boleh pergi ke PCMC bila2 masa dan selepas itu baru buat temujanji prosedur atau bagaimana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam wbt. Boleh cari di FB Prof. Muhaya, no telefon bagi buat booking temujanji. Tidak perlu pergi terus ke sana.

      Delete
  9. Assalamualaikum Dr,
    saya ingin bertanya, bagaimana keadaan mata Dr selepas melakukan lasik sehingga pada hari ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam wbt,
      Princess, sehingga kini keadaan mata saya amat baik alhamdulilLah.:)

      Delete
  10. Saya sudah 26 tahun memakai cermin mata. Dari usia 13 tahun (tingkatan 1) hingga sekarang, saya 39 tahun. Power spec 650 (kanan + silau), sebelah kiri 600. Saya berminat dengan Lasik, bagaimana cara nya saya nk hubungi Prof.dr.Muhaya untuk keterangan lanjut ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh layari facebook prof Muhaya atau google Prof Muhaya atau Prince Court Medical Centre... pasti akan keluar no telefon utk dihubungi yer...

      Delete
  11. Assalamualaikum nak tanya tahu ker sesiapa dimana LASIK paling murah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. Saya tak pasti sebenarnya dimana LASIK yg paling murah. Sy buat di Prince Court kerana saa tau Prof Muahaya adalah antara Pakar yg terbaik bagi buat prosedur ni...

      Delete
  12. Salam..doc. nak tahu kesan selpas buat lasik. Sy akan buat lasik dlm masa terdekat ni kat uia kuantan. Sy diberitahu pemeriksa mata dsana mata akan rase kering sedikit dan kekal smpai bile2..betul ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tuan. Harap prosedur tuan berjalan lancar di UIA. Maaf lambat jawab, sy lama tak menjenguk ke artikel ni sebenarnya.

      Delete
  13. Assalamualaikum Dr...
    Sy tolong jawabkn hospital yg menawarkn harga yg murah utk lasik..tempatnya ialah di UIA Kuantan harga ialah rm3500 utk kedua belah mata.doktor yg terlibat ialah Prof.Dr khairidzan mohd kamal..cuma di sini kenalh ikut turn..sb ramai...

    ReplyDelete
  14. Salam... buat lasikndi excelview midvalley.
    Namun pandangan x tajam dan mlm amat teruk. Ini sekadar perkongsian. Bukan nk menakutkan. Tapi ini pengalaman

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. assalam, saya dengar bila dah buat pembedahan LASIK ni, tak boleh dah masuk air kedalam mata.

    contoh ketika berwudhuk, snorkeling, menyelam dan lain2 yang berkaitan air dimasukkan ke dalam mata.

    jadi macam mana ye?

    ReplyDelete
  17. Admiring the time and effort you put into your blog and detailed information you offer!.. surgeongate.org

    ReplyDelete
  18. I read that Post and got it fine and informative. lasik

    ReplyDelete
  19. These are some great tools that i definitely use for SEO work. This is a great list to use in the future.. lasik eye surgery state college pa

    ReplyDelete
  20. Thank you again for all the knowledge you distribute,Good post. I was very interested in the article, it's quite inspiring I should admit. I like visiting you site since I always come across interesting articles like this one.Great Job, I greatly appreciate that.Do Keep sharing! Regards, Yaldo Eye Center Grand Rapids, MI

    ReplyDelete
  21. saya ingin bertanya, Saya ada rabun dekat, kalau dah buat lasik, dengarnya rabun dekat sembuh tapi ada pul;ak rabun jauh, kena pakai juga cermin mata, benar ke?

    ReplyDelete
  22. Kalau silau boleh buat pembedahan lasik jugak ke?

    ReplyDelete
  23. Articles can serve as valuable resources for students, researchers, and professionals, VPN for disney plus providing well-researched information, case studies, and academic insights on specific subjects.

    ReplyDelete