Thursday, May 30, 2013

Berapakah Usia Ku yang Berbaki...

Assalamualaikum rakan2 sekalian,

Mari kita sama2 muhasabah diri. Hari ini, Khamis 30/05/2013, usiaku genap 37 tahun. Selamat Hari Lahir Mahyuddin!

37 adalah satu angka yang signifikan. Aku menginjak usia 40 tahun. RasululLah menerima wahyu pertama pada usia tersebut.

30 tahun yang lalu, aku berusia 7 tahun. Seorang anak kecil. Bersih, tanpa sekelumit dosa. Aku dimasukkan ke Sekolah Rendah Sultan Ismail Kemaman, Terengganu. Masih segar diingatan, hari pertama persekolahan Tahun 1. Kedua ibubapa saya menghantarku ke sekolah, saya nampak mereka mengintai di luar kelas, menunggu hingga ke waktu rehat. Pada waktu rehat, mereka bgtau saya mereka perlu balik untuk masuk kerja. Aku kecut... Aku tekad untuk pulang ke rumah. Tanpa memberitahu sesiapa aku berjalan kaki seorang diri. Aku menahan sebuah lori di tepi jalan. Mahu pulak lori tu berhenti dan tolong aku. Nasib baik aku tak di culik...

20 tahun yang lalu, aku berusia 17 tahun. Seorang remaja hensem (perasan sikit...). Aku bersekolah di Sekolah Menengah Chukai Kemaman ketika itu setelah bertukar keluar dari Sekolah Menengah Agama Sheikh Abdul Malek, Kuala Terengganu. Peperiksaan SPM tahun 1993 aku tempuhi dengan jayanya, alhamdulilLah. 10 aggregat, cukup untuk melayakkan aku ke Program Matrikulasi.

30 tahun yang lalu, aku berusia 27 tahun. Aku bergelar seorang doktor...doktor lulusan luar negara, University of Otago, New Zealand, alhamdulilLah. Dan aku sudah pun berumahtangga dan isteriku sedang sarat mengandungkan kali kedua. Anak pertama kami meninggal dunia dalam kandungan ketika berusia 8 bulan. Ketika itu, aku bertugas di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan sebagai seorang pegawai perubatan di Jabatan Ortopedik.

Dan kini, aku berusia 37 tahun. Seorang Pakar Ortopedik, bapa kepada 3 orang anak yang sempurna, sihat dan cerdik, alhamdulilLah.

Masa begitu cepat berlalu.

Kita tidak tahu samada esok kita masih bernafas atau tidak. Malah kita tidak tahu 1 saat dari sekarang kita masih hidup atau tidak. Hakikat yang begitu menakutkan bagi kita yang tidak bersiap untuk akhirat...

Saya pernah bertanya kepada seorang rakan ketika mengerjakan Fardu Haji pada tahun 2012 yang lalu. Kami memanggil beliau dengan panggilan Haji Awang. Beliau berasal dari Kelantan dan berusia 81 tahun. Aku menggunakan kesempatan ketika kami sedang berehat di khemah kami di Mina selepas melakukan ibadah Melontar Jamrah.

"Haji, apa rasanya berumur 81 tahun?" Aku ingin sekali tahu kerana soalan itu selalu bermain di fikiranku.

Beliau hanya tersenyum. Manis. Kedut2 di wajah beliau yang putih jernih jelas kelihatan. Atuk beliau berbangsa Cina, berasal dari Tanah Besar China.

"Rasa biasa aje. Rasa kemahuan seperti masa muda2 dulu, masa berumur 30, 40 tahun. Cuma sekarang, badan rasa kurang kuat dan cepat letih. Itu aje". Senyuman tak pernah lekang dari bibir beliau yang merah.

"Haji, Haji rasa, tempoh masa dari Haji muda dulu, sampai sekarang ni, cepat ke, lambat?" Aku bertanya lagi soalan cepu emas.

"Cepat sangat doktor, cepat sangat. Tahu-tahu aje, anak2 kita dah besar, kahwin dan kita dapat cucu. Memang cepat" Kecut perut aku mendengarnya.

Sempat kah kita menginjak usia beliau. Hanya Allah yang tahu. 37 tahun, 47 tahun, 57 tahun, 67tahun?, 77 tahun?, 87 tahun? Berapakah umur ku? Berapakah umur di kala Izrail datang menjemput kita?

Sudah bersediakah kita?

No comments:

Post a Comment