Thursday, April 28, 2011

Camry rosak....

Assalamualaikum,

Tadi aku pergi hantar baju untuk dry-cleaning ke sebuah kedai dobi kat Bandar Permaisuri. 2 pasang baju Melayu dan sepasang baju kurung yang dipakai masa majlis perkahwinan adik aku, Naqiuddin dan pasangannya, Rafahiah kat KK, Sabah baru2 ni.

Lepas hantar baju, dah masuk dalam kereta, tak boleh start lah pulak Camry aku nih...adoi la...Al maklum lah, kereta lama, tahun 1994. Nasib baik la aku parking depan kedai workshop servis kereta hehe...

Aku panggil tokey cina kedai tu....

"Tokey, tolong boleh saya? Kereta saya tak boleh start la. Bateri saya baru tukar aje 6 bulan lepas". Tokey kedai tu masuk kejap ambik tool utk check bateri dia...

"Bateri okey". Dia garu kepala dia yang berpeluh.....
"Aahhhaaa...kejap aaa...."
Dia masuk lagi dalam kedai dia. Selang 5 minit dia keluar balik dengan tukul besi.

*ketong, ketong*

Dia ketuk satu besi kat tepi enjin Camry aku..."tokey, apa tokey buat?"

"cuba start"

Sekali pusing kunci aje, terus boleh start!

Wah, terer nya tokey ni...macam David Blaine la pulak...magik!

Aku tanya dia, apa benda yang dia ketuk. Tokey tu kata...."starter kereta".

"OOoooo, starter..." Macam la aku tau apa benda starter ni...*LOL*

"Takpe, awak pakai dulu kereta ni, ini barang mau order dulu. Kalu buat, mau 2-3 jam baru siap, RM280 siap pasang"

"Tokey, kalau nanti kereta ni tak boleh start amacam?" Aku tanya tokey tu...

"Takpe, awak kasi ketuk sama tukul, lepas tu mesti boleh start punya, bawak sini kasi repair" Tokey tu cuba yakinkan aku.

Biar betul tokey ni...kalau dibuat nya tak boleh start, sakit jiwa jugak...

"okey la tokey. Berapa tokey charge ni?" Saje aku tanya, sebab ia spent dalam 20 minit jugak selesai masalah aku ni....dah la panas matahari petang tadi, berpeluh tokey tu...

"Takpe, perkara kecik saja...tak payah bayar la" *aku terdiam* *kagum*

Bagusnya cina tokey ni....lepas ni sure aku datang lagi kedai dia kalau ada problem apa2. Ini la benda yang kita kena belajar dari tokey2 cina ni...amalan perniagaan yang bagus dan dapat menarik pelanggan.

Okey la....saja nak share.

No comments:

Post a Comment