Tuesday, August 20, 2013

Tabiat Mencangkung Di Tandas - Risiko mendapat 'Toilet Bowl Injury'




Tahukah anda kenapa di kebanyakkan tandas awam selalu terdapat papan tanda yang menyuruh kita duduk dimangkuk tandas apabila membuang air dan bukannya bercangkung?

Pelbagai Cara Membuang Air di Tandas...

Anda tahu? Mungkin anda akan menjawab, “sebab mereka tidak mahu mangkuk tandas kotor dengan kesan selipar atau kasut pengguna”.... Betul kan?

Itu adalah logik disebalik arahan tersebut. Masalah kita ialah kebanyakan dari kita dilatih dari kecil untuk mencangkung dimangkuk tandas. Kita juga tidak mahu duduk dimangkuk tandas kerana kita merasa jijik  kerana mangkuk tandas dicemari air kencing dan kesan kasut pengguna yang mencangkung sebelum itu.

Amalan yang kita semua patut amalkan semasa menggunakan tandas ialah:


  • Membaca doa sebelum masuk ke dalam tandas
  • Melangkah masuk dengan kaki kiri

  •  Duduk ketika membuang air di tandas (dan bukannya mencangkung)

  • Bersihkan mangkuk tandas bagi pengguna seterusnya

  • Pastikan anda pam atau jirus tandas selepas menggunakannya
  • Membaca doa ketika keluar dari tandas
  • Keluar dengan didahului dengan kaki kanan


Kita patut mementingkan pengguna selepas kita. Kita pasti tidak suka sekiranya kita masuk ke dalam tandas dan mendapati terdapat najis yang tidak di pam atau air kecing pada mangkuk tandas bukan?

Namun, tahukah anda, terdapat kecederaan yang diberi nama khusus sebagai ‘Kecederaan Mangkuk Tandas’ atau ‘Toilet Bowl Injury’?

Ia adalah kecederaan yang agak kerap berlaku. Mencangkung diatas mangkuk tandas boleh menyebabkan mangkuk tandas yang dibuat daripada seramik ini pecah dan menyebabkan luka dibahagian belakang pergelangan kaki. Luka ini juga biasanya disertai dengan kecederaan pada Tendon Achilles (urat otot belakang kaki).

Tendon Achilles ini adalah antara tendon yang terkuat pada badan kita. Ia berfungsi bagi menggerakkan sendi buku lali terutamanya semasa proses berjalan iaitu tujahan pergelangan kaki ke belakang. Ia paling penting kepada atlit terutamanya atlit acara balapan iaitu berjalan kaki, larian pecut dan maraton.

Sekiranya putus, ia menyebabkan pergerakan pada pergelangan buku lali menjadi lemah dan terbatas. Terdapat juga risiko kecederaan pada saraf dan salur darah. Tendon Achilles ini perlu dijahit dan disambung semula sekiranya putus. Doktor Ortopedik akan menjahit dan membaikinya dengan menggunakan teknik khusus bagi tendon ini. Kaki pesakit perlu disemen selama 6 minggu bagi memastikan proses penyembuhan berlaku dengan sempurna.

Mari kita sama2 menggunakan tandas dengan cara yang betul.

2 comments:

  1. assalamualaikum dr...saya ingin bertanya...adakah entry ini hanya terbatas utk tandas yg terdpat dalam gambar atau larangan buang air besar secara mengcankung itu meliputi setiap ketika.

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam wbt

    Ia sebenarnya larangan secara umum, tidak boleh bercangkuk di atas tandas duduk. Kedudukan itu yang meninggikan risiko berlakunya kecederaan ini.

    ReplyDelete